Henrik Pedersen: Udvikling af nye redskaber til studier af komplementsystemet

Ph.d.-forsvar, fredag den 20. november 2020. Henrik Pedersen.

Henrik Pedersen

I løbet af sit ph.d.-studium har Henrik Pedersen udviklet en række enkelt-domæne antistoffer, kaldet nanobodies, mod proteiner i komplementsystemet. Komplementsystemet er en del af det medfødte immunforsvaret og beskyttelser vores krop mod infektioner samt ophobningen af døde celler. Overaktivering af komplementsystemet er desuden blevet tilskrevet en rolle i udviklingen af neurologiske sygdomme såsom Alzheimers og skizofreni samt en række non-neurologiske sygdomme. Henrik Pedersen har karakteriseret nanobodies som binder centrale komponenter i komplementsystemet og derved forhindrer dets aktiveringen.

De opnåede forskningsresultater bidrager med nye redskaber til studier af komplementsystemet, som potentielt kan ansporre udviklingen af nye diagnostiske platforme eller udgøre startpunkt for udviklingen af ny medicin.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 20. november 2020 kl. 13:00
Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til programsekretær Tina Stenshøj Kaysen, tist@au.dk
Afhandlingens titel: Inhibition and detection of complement activity
Kontaktinfo: Henrik Pedersen, e-mail: HPE@mbg.au.dk, tlf.: +45 60776087
Professor Daniel Ricklin, Department of Pharmaceutical Sciences, University of Basel, Schweiz
Lektor Mikkel-Ole Skjødt, Institut for Immunologi og Mikrobiologi, Københavns Universitet, Danmark
Lektor Ditlev Egeskov Brodersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Professor Gregers Rom Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.