International pris til Ole Jensen Hamming

Postdoc Ole Jensen Hamming fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik har modtaget "The Milstein Young Investigator Award" for sin forskning i det medfødte immunforsvar.

Ole Jensen Hamming. Foto: Lisbeth Heilesen

Prisen uddeles hvert år af The International Society for Interferon and Cytokine Research (ISICR) på selskabets årlige møde og gives til højst fem personer, der har ydet væsentlige bidrag til forskningen inden for feltet interferon og cytokin, og som er blevet tildelt en ph.d.- eller doktorgrad inden for de seneste otte år.

Ole Jensen Hammings forskning i det medfødte immunforsvar fokuserer på at finde måder at anvende strukturel information til at besvare spørgsmål om funktion og signalering af cytokiner. Cytokiner er signalproteiner med stor fysiologisk betydning ved bl.a. reproduktion og vækst, samt som regulatorer af immunsystemet.

The ISICR tildelte Ole J. Hamming prisen for hans arbejde med at opklare, hvorledes det antivirale cytokin interferon lambda påvirker kroppens celler. Han har desuden medvirket til at finde ud af det evolutionære forhold mellem interferonsystemet i fisk og mennesker. Som begrundelse for prisen nævnes også hans arbejde med krystalstrukturen af cytokinet IL-21 bundet til det ekstracellulære domæne af sin receptor IL-21R. Denne struktur viste, at en sukkerkæde indgår som en integreret del af proteinstrukturen i IL-21R.

Ole Jensen Hamming fik sin ph.d.-grad i januar 2011 hos lektor Rune Hartmann fra Molekylærbiologisk Institut (nu Institut for Molekylærbiologi og Genetik) ved Aarhus Universitet.

Han er nu ansat som postdoc i samme laboratorium.

Mere om The Milstein Young Investigator Award

Mere om The ISICR