Janne P. Thirstrup: Forståelse for genetikken hos mink

PhD forsvar. Onsdag 23. april 2014. Janne P. Thirstrup

Janne P. Thirstrup

Mink produceres på grund af deres smukke pels og Danmark er et af de førende lande med hensyn til produktion af skind af høj kvalitet. Forskning i minkens DNA har bidraget til forståelse for den genetiske baggrund for udvalgte produktions egenskaber og har tilført mink producenter værdifulde redskaber til at forbedre avlen. Genteknologien er under voldsom udvikling i disse år og gennem studiet er forskellige metoder til at analysere genetik blevet anvendt. Studiet har illustreret hvordan de forskellige metoder kan bruges til at genetiske analyser således at produktionen forbedres. Kuldstørrelsen har betydning for antallet of producerede skind og effekten af krydsningsfrodighed blev analyseret ved hjælp at beregnet heterozygositet ud fra afstamningsregistreringer. Hårets struktur har betydning for kvaliteten af mink pelsen og under ph.d. studiet har Janne Thirstrup fundet genområder, der har indflydelse på dækhår og underuld ved hjælp af microsatelliter. Sidst er Single Nucleotide Popymorfier blevet identificeret med henblik på at etablere et panel af minkspecifikke DNA markører til analyse af genetisk variation i minkpopulationer.

Ph.d.-graden blev opnået ved Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tidspunkt: Onsdag den 23. april 2014 kl. 12.30
Sted: Auditoriet, AU Foulum
Afhandlingens titel: Litter size, fur quality and genetic analyses of American mink
Kontakt: Janne Thirstrup, e-mail: janne.thirstrup@agrsci.dk, tlf.: 2444 1026
Medlemmer af bedømmelseskomite:
Professor Hossain Farid, Department of Plant & Animal Sciences, Faculty of Agriculture, Dalhousie University, Canada.
Principal Research Scientist Ismo Stranden, Genetics Research Group, Biotechnology and Food Research, MTT Agrifood, Finland.
Associate professor Ernst-Martin Füchtbauer (chair), Department of Molecular Biology and Genetics, Science and Technology, Aarhus University, Denmark.
Hovedvejleder:
Professor Just Jensen, Department of Molecular Biology and Genetics, Science and Technology, Aarhus University, Denmark.
Co-supervisor:
Professor Cino Pertoldi, Department of Biotechnology, Chemistry and Environmental Engineering - Section of Biology and Environmental Science, Aalborg University, 9000 Aalborg, Denmark.
Lektor Vivi. H. Nielsen, Department of Molecular Biology and Genetics, Faculty of Science and Technology, Aarhus University, Denmark.

Forskningschef Peter Foged Larsen, Kopenhagen Research, Agro Food Park 15, 8200 Aarhus, Denmark.

Sprog: Forsvaret vil være på engelsk

Forsvaret er offentligt. Afhandlingen kan læses på GSST, Ny Munkegade 120, Bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.