Jannik Nedergaard Pedersen: Mælkeproteiner skal afhjælpe D-vitaminmangel

Ph.d.-forsvar, torsdag den 21. september 2017. Jannik Nedergaard Pedersen.

Jannik Nedergaard Pedersen.
Snapshot fra en simulering af et af komplekserne der blev dannet for at forbedre tilgængeligheden af D-vitamin. I blå er vist fire mælkeproteiner, og i rød og hvid ses 36 fedtsyremolekyler.

Mangel på D-vitamin er et problem over hele verden og kan have alvorlige konsekvenser, hvis det ikke adresseres. I løbet af sine ph.d.-studier undersøgte Jannik Nedergaard Pedersen, hvordan forskellige proteiner fra mælk kan bruges til at forbedre tilgængeligheden af D-vitamin i fødevarer. Ved hjælp af protein og fedtsyre blev nye måder undersøgt til at forbedre stabiliteten af D-vitamin.

De nye forskningsresultater bidrager til forståelsen af, hvordan protein kan bruges til at forbedre tilgængeligheden af vitaminer i fødevarer. Desuden blev strukturer og molekylære egenskaber af forskellige opløsninger karakteriseret for bedre at forstå, i hvilke andre sammenhænge de kunne være anvendelige.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resume er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 21. september 2017 kl. 13.15
Sted:
Bygning 1593, lokale 012, Auditoriet, iNANO-huset, Gustav Wieds Vej 14, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel:
Use and abuse of liprotides: complexes between lipids and partially denatured proteins
Kontaktinfo:
Jannik Nedergaard Pedersen, e-mail: Jannik@inano.au.dk, tlf.: 4034 4276

Professor Peter Westh, Department of Science and Environment, Roskilde Universitet
Lektor Luciano Galantini, Department of Chemistry, University La Sapienza, Rome, Italien
Lektor Ken Howard (formand), iNANO, Aarhus Universitet

Professor Daniel Otzen, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog:
Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.