Jes Steengaard: Selvlysende zebrafisk til hjerneforskning

Ph.d.-forsvar, onsdag den 26. juni 2019. Jes Steengaard

Jes Steengaard
Billedet viser en 96 timer gammel transgen zebrafisk fremstillet for projektet. Den hvide pil angiver selvlysende protein i myeliniserende celler, den grønne pil angive hovedretning.

I sin forskning har Jes Steengaard undersøgt molekylære mekanismer forbundet med udviklingen af myelinskeden i hjernen. Myelinskeden er vigtig for højerestående hjernefunktion og forsvinder i sygdommen multipel sklerose.

For at visualisere myelinskederne, har Jes Steengaard lavet forskellige transgene zebrafisk som er ”selvlysende”. Med disse zebrafisk kan forskerne undersøge hvor og hvornår specifikke proteiner er til stede og hvordan de er reguleret. Stoffer udskilt fra hjernecellerne får zebrafiskene til at lyse mere, som et tegn på en aktivering af myelinisering. I et relateret projekt, fjerner Jes et protein relateret til multipel sklerose fra zebrafiskene, hvilket resulterer i mindre selvlysende fisk. Disse fisk bliver nu brugt i lignende projekter på Aarhus Universitet og andre universiteter rundt om i verden.

Ph.d.-studiet er gennemført ved institut for molekylærbiologi og genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 26. juni 2019, kl. 13.00
Sted: iNANO Auditoriet, Gustav Wieds Vej 14, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Analysis of the molecular mechanisms underlying CNS myelination, in vitro and in vivo

Kontaktinfo: Jes Steengaard, e-mail: jes.steengaard@gmail.com, tlf.: 2857 0628
Professor Anna Williams, MRC, Centre for Regenerative Medicine, University of Edinburgh, UK
Associate Professor Aasa Fex-Svenningsen, Neurobiological Research, Department of Mo-lecular Medicine, SDU, DK
Associate Professor Anni H. Andersen, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University (chair)
Professor Claus Oxvig, MBG, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor Lisbeth S. LaursenMBG, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.