Joachim Pold Vilstrup: Kolesterol homeostase i 3D

Ph.d.-forsvar, onsdag den 29. april 2020. Joachim Pold Vilstrup.

Joachim Pold Vilstrup

I løbet af sit ph.d.-studium har Joachim Pold Vilstrup forsket i den molekylær funktion af specifikke proteiner involveret i kolesterol homeostase. Høje niveauer af kolesterol er koblet til en øget risiko for udviklingen af hjertekarsygdomme og dødelighed. Joachim Pold Vilstrup har studeret, hvordan et specifikt protein, kaldet PCSK9, interagerer med karbohydrater på celleoverfladen, og hvordan dette indvirker kolesteroloptaget.

De opnåede forskningsresultater bidrager til forståelsen af, hvordan PCSK9 modulerer kolesterolniveauer i kroppen og belyser, hvordan dette kan udnyttes til udviklingen af nye lægemidler.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Molekylær Biologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 29. april 2020 kl. 13:00
Sted: Forsvaret afholdes online. Mere info følger.
Afhandlingens titel: Insight into the Molecular Structure and Function of Human PCSK9, SorCS2 and LAR
Kontaktinfo: Joachim Pold Vilstrup, e-mail: jpv@mbg.au.dk, tlf.: +45 6014277
ERC Group Leader Joris de Wit, VIB-KU Leuven Center for Brain & Disease Research, KU Leuven, Belgien
Professor Lloyd W. Ruddock, Faculty of Biochemistry and Molecular Medicine, University of Oulu, Finland
Lektor Ditlev E. Brodersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Denmark
Lektor Søren Skou Thirup, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Lektor Simon Glerup Pedersen, Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus er Aarhus Universitet indtil videre fysisk lukket. Afhandlingen vil derfor ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-skolens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.scitech@au.dk for at få tilsendt en kopi pr. mail.