Julie Torvund-Jensen: Regulering af lokalt protein udtryk i centralnervesystemet – på vej mod en dybere forståelse af de molekylære mekanismer, som ligger til grund for dannelsen af myelin

Ph.d.-forsvar, mandag den 13. februar 2017. Julie Torvund-Jensen.

Julie Torvund-Jensen.

I løbet af sit ph.d.-studium har Julie Torvund-Jensen forsket i de mekanismer, som regulerer udtrykket af Myelin Basic Protein, en essentiel byggesten i funktionelt myelin. Myelin er et beskyttende lag, som fremmer overlevelse af neuroner og gør det muligt for elektriske signaler at bevæge sig lynhurtigt igennem nervesystemet.

Julie Torvund-Jensen har identificeret nye spillere i den meget komplekse regulering af myelindannelse og demonstreret deres rolle relateret til udtrykket af proteiner. Hun har også udviklet transgene zebrafiskelinjer, som bliver et nyttigt værktøj for fremtidige studier af myelin.

Julie Torvund-Jensens arbejde har givet ny indsigt i myeliniseringsprocessen. Denne viden er afgørende når de mekanismer som ligger til grund for myelin-relaterede sygdomme, som for eksempel multiple sklerose, skal findes.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 13. februar 2017, kl. 13.30
Sted: Bygning 1253, lokale 211, Søauditorierne - Merete Barker Auditoriet, Aarhus Universitet, Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: In vitro and in vivo studies of the regulation of Myelin Basic Protein translation in the CNS
Kontaktinfo: Julie Torvund-Jensen, e-mail: jtj@mbg.au.dk, tlf.: 50 52 02 69
Professor Bente Finsen, Finsen-gruppen, BRIDGE, Brain Research - Inter-Disciplinary Guided Excellence, Syddansk Universitet, Danmark
Lektor Wia Baron, Department of Cell Biology, University Medical Center Groningen (UMCG), University of Groningen, the Netherlands
Lektor Charlotte Rhode Knudsen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Professor Claus Oxvig, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor Lisbeth S. Laursen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.