Karoline Kragh Ebbesen: Cirkulært RNA – en enigmatisk regulator af gen ekspression

Ph.d.-forsvar, torsdag den 9. januar 2020. Karoline Kragh Ebbesen.

Karoline Kragh Ebbesen

RNA er et molekyle der varetager essentielle funktioner i vores celler. Størstedelen af RNA er lineært. Imidlertid blev et sæt af RNA-molekyler der er cirkulære i stedet for lineære opdaget for nylig. Tusinder af cirkulære RNA-molekyler er til stede i vores væv, men vores forståelse for den biologiske relevans af disse usædvanligt stabile RNA-molekyler er meget begrænset. I løbet af hendes Ph.d.-studier studerede Karoline hvordan et lille sæt af udvalgte cirkulære RNAer bliver produceret og hvordan de virker i celler. Hun fandt at produktionen af cirkulære RNAer er reguleret af elementer der er i nærheden af den region der cirkulariserer og at cirkulære RNAer kan regulere ekspressionen af specifikke gener i cellen. Disse nye forskningsresultater bidrager til forståelsen af hvordan cirkulære RNAer dannes og hvordan de fungerer.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO) og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 9. januar 2020, kl. 13.15
Sted: Bygning 1252, lokale 204, Eduard Biermann Auditorium, Søauditorierne, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Biogenesis and function of circular RNAs
Kontaktinfo: Karoline Kragh Ebbesen, e-mail: ke@inano.au.dk, tlf.: 22237153

Adjunkt Jeremy Wilusz, Department of Biochemistry and Biophysics, University of Pennsylvania Perelman School of Medicine, USA
Lektor Jan Christiansen, Biologisk Institut, Bioinformatik og RNA biologi, Københavns Universitet, Danmark
Lektor Ken Howard (formand), iNANO, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Adjunkt Thomas Hansen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet

Sprog:
Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.