Katrine Vogt Møller: Karakterisering af probiotiske bakterier, der giver beskyttelse mod en multiresistent bakterie

Ph.d.-forsvar, tirsdag d. 25 februar 2020, Katrine Vogt Møller.

Katrine Vogt Møller

Ikke alle bakterier er skadelige. Faktisk er nogle gavnlige for værtsorganismen, og disse kaldes probiotiske bakterier. Under sine studier har Katrine identificeret nye probiotiske stammer, der øger levetiden og beskytter den lille orm C. elegans mod methicillinresistent Staphylococcus aureus (MRSA) infektion. For at få en dybere forståelse af de involverede underliggende molekylære mekanismer undersøgte hun ændringer i niveauerne af små molekyler (metabolitter) i C. elegans efter indtagelse af probiotika. Analysen har identificeret et antal metabolitter og mekanismer, der muligvis kan være involveret i den gunstige levetidsrespons og den beskyttende virkning mod MRSA. Disse opdagelser vil bidrage til forståelsen af probiotiske virkemekanismer, hvilket er vigtigt for at udvikle fremtidige alternativer til traditionelle antibiotika.

Ph.d.-graden blev gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resume er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag d. 25 februar 2020 kl. 13:00
Place: Bygning 1253, lokale 317, William Scharff auditoriet, Søauditorierne, Aarhus Universitet, Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus C
Title of dissertation: Lactobacilli protect C. elegans against MRSA infection and change host proteome and metabolome
Contact information: Katrine Vogt Møller, e-mail: kvc@mbg.au.dk, tel.: +45 27123515
Members of the assessment committee:
Professor Gordon Lithgow, Buck Institute for Research on Aging, California, USA
Lektor Line Elnif Thomsen, Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab, Københavns Universitet, Danmark
Lektor Ernst-Martin Füchtbauer (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Main supervisor:
Seniorforsker Emøke Bendixen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Co-supervisors:
Lektor Anders Olsen, Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet, Danmark
Lektor Frans Mulder, Institut for Kemi, iNANO, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology (GSST), Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.