Ke Tao: Korporativt arbejde giver højere udbytte – symbiontens rolle i strukturering af bakterielle rodsamfund i bælgplanter

Ph.d.-forsvar, onsdag den 6. maj 2020. Ke Tao.

Ke Tao

Som den menneskelige tarmmikroflora er planterødder vært for en gruppe af bakterielle samfund, der er gavnlig for dens sundhed. Blandt de bakterielle samfund kan rhizobium-bakterier etablere nitrogenfikserende symbiose med bælgplanter og derved fremme væksten af bælgplanter. Under Ke Taos ph.d.-studium har hun undersøgt, hvordan den nitrogenfikserende symbiose har indflydelse på kompositionen af bakterielle samfund omkring rødderne af modelbælgplanten Lotus Japonicus. For at opnå en større forståelse isolerede hun omkring 40% af de bakterier, der koloniserer Lotus rødder og etablerede et syntetisk bakterielt samfund til at inokulere Lotus. Ke Tao fandt ud af, at rhizobium-symbionten fungerer som et midtpunkt, hvoromkring taksonomisk diverse bakterielle samfund struktureres, og det taksonomisk diverse bakterielle samfund sammen med rhizobium-symbionten øger skududbyttet i Lotus, frem for symbionten alene.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Videnskabsparken, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid:  Onsdag den 6. maj 2020 kl. 13:00.
Sted:  Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Simona Radutoiu, radutoiu@mbg.au.dk.
Afhandlingens titel: Host-microbe signalling shaping the root and nodule microbiota assembly of Lotus japonicus
Kontaktinfo: Ke Tao, e-mail: ketao@mbg.au.dk, tlf.: +45 53 33 49 98
Professor Corné Pieterse, Institut for plante-mikrobe-interaktioner, Utrecht University, Holland
Lektor Mette Haubjerg Nicolaisen, Institut for Plante- og Miljøvidenskaber, Københavns Universitet, Danmark
Lektor Knud Erik Larsen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Lektor Simona Radutoiu, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Professor Jens Stougaard, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology (GSST)
Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.