Maria Gockert: Karakterisering af RNA nedbrydnings-pathways i den humane cellekerne

Ph.d.-forsvar, onsdag den 20. maj 2020. Maria Gockert.

Maria Gockert

I løbet af sit ph.d.-studie har Maria Gockert undersøgt funktionen af det humane nedbrydningsmaskineri; RNA-eksosomet og dets tilhørende nukleoplasmatiske adapterkomplekser. RNA exosomet er ansvarligt for at identificere og facilitere nedbrydningen af specifikke RNA-molekyler, og uden disse kritiske mekanismer vil homeostase ikke kunne opretholdes i cellen med fatale konsekvenser til følge. Hidtil har forskning i RNA-nedbrydningsfeltet ofte benyttet sig af brugen af knock-down experimenter til at undersøge et proteins funktion. Sådanne eksperimenter er langsommelige og medfører ofte sekundære effekter der i værste fald kan skjule et proteins sande funktion. Ved brugen af AID (auxin inducible degron)-systemet, som tillader hurtig nedbrydning af relevante proteiner, har Maria undersøgt de direkte konsekvenser af et defekt RNA-exosome. De nye forskningsresultater har bidraget til vores forståelse af den yderst komplekse dynamik og de bagvedliggende mekanismer i RNA-nedbrydning i den humane cellekerne.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 20.maj 2020 kl. 13:15
Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Manfred Schmid (ms@mbg.au.dk).
Afhandlingens titel: Analysis of dynamic transcriptome changes upon rapid depletion of RNA turnover factors
Kontaktinfo: Maria Gockert, e-mail: gockert@mbg.au.dk, tlf.: +45 31426777
Associate Professor Steven West, College of Life and Environmental Sciences, University of Exeter, UK
Associate Professor Sebastian Marquardt, Copenhagen Plant Science Center, Københavns Universitet, Danmark
Professor Finn Skou Pedersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Professor Torben Heick Jensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus er Aarhus Universitet fysisk lukket. Afhandlingen vil derfor ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.scitech@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.