Mariam Mahmoud Kamel Mohamed Gamaleldin: Analyse af nyligt syntetiserede proteiner og synapsers plasticitet – et lille skridt hen mod en forståelse af hukommelsen

Ph.d.-forsvar, Torsdag, 20. maj 2021. Mariam Mahmoud Kamel Mohamed Gamaleldin.

Mariam Mahmoud Kamel Mohamed Gamaleldin

I løbet af sine ph.d.-studier har Mariam Gamaleldin forsket i nyligt syntetiserede proteiner i hippocampus, en del af hjernen, som spiller en rolle for vores evne til at danne erindringer. Hjernen har behov for tilførsel af friske proteiner for at styrke neuronforbindelserne og danne holdbare erindringer. Mariam Gamaleldin har anvendt en række nye værktøjer og teknikker til at fastslå, hvilke proteiner der bliver skabt under opbygningen af disse neuronforbindelser.

De foreløbige forskningsresultater bidrager til forståelsen af, hvorledes forbindelserne mellem neuroner udbygges, og giver muligvis også et fingerpeg om mekanismen bag erindringsdannelsen.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag, den 20. maj 2021 kl. 9:30
Ph.d.-forsvaret gennemføres online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Sadegh Nabavi (snabavi@dandrite.au.dk).
Afhandlingens titel: Identification of changes in the de novo proteome underlying the strengthening of synaptic connections

Kontaktinfo: Mariam Gamaleldin, e-mail: mariam.gamaleldin@dandrite.au.dk, tlf.: +45 61685990

Professor Joris De Wit, VIB-KU Leuven Center for Brain & Disease Research, Belgien
Principal Investigator Àlex Bayés, Biomedical Research Institute Sant Pau, Spanien
Professor Finn Skou Pedersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet

Lektor Sadegh Nabavi, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet

Medvejleder:
Professor Anders Nykjær, Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.