Michael Truong-Giang Anh Nguyen: Udvikling af nye syntetisk biologiredskaber med designer-RNA-protein stilladser

Ph.d.-forsvar, torsdag den 29. april 2021, Michael Truong-Giang Anh Nguyen.

Michael Truong-Giang Anh Nguyen

I løbet af sit ph.d.-studium har Michael Truong-Giang Anh Nguyen udviklet molekylærbiologiske redskaber til genetisk indkodning og udtryk af syntetiske RNA-protein-nanostilladser i kolibakterien Escherichia coli. RNA nanostilladser kan anvendes til at kontrollere lokaliseringen af enzymer samt til monitorering af metabolitter i celler til brug i industriel bioproduktion. Michael Truong-Giang Anh Nguyen har designet RNA-protein ved hjælp af en såkaldt origami-metode til nanodesign og undersøgt strategier til at koordinere udtryk af det syntetiske RNA sammen med dets protein-partnere i kolibakteriecellen.

De opnåede forskningsresultater bidrager til at sætte fundamentet for anvendelsen af RNA-protein-nanostilladser som et nyt værktøj inden for syntetisk biologi i kolibakterier.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 29. april 2021 kl. 16.15
Sted: Forsvaret afholdes online.
For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Ebbe Sloth Andersen, esa@inano.au.dk
Afhandlingens titel: Engineering RNA-Protein Nanoscaffolds for Synthetic Biology
Kontaktinfo: Michael Truong-Giang Nguyen, e-mail: mtan@inano.au.dk, tlf.: +45 28211918
Lektor Elisa Franco, Molecular Biology Institute, University of California, Los Angeles, USA
Lektor Jeppe Vinther, Biologisk institut, Københavns Universitet, Danmark
Professor Jørgen Kjems (formand), iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Lektor Ebbe Sloth Andersen, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.