Mikael Becher Lykkegaard Winkler: Strukturbiologisk forståelse af sterol optag – en vigtig brik i cellens biologi

Ph.d.-forsvar, fredag den 23. oktober 2020. Mikael Becher Lykkegaard Winkler.

Mikael Winkler

I løbet af sit ph.d.-studium har Mikael B. L. Winkler forsket i den molekylære mekanisme bag optag af steroler, hvilke har en essentiel rolle i eukaryote celler. Den vigtigste sterol i mennesker er kolesterol, og akkumulering af kolesterol i lysosomerne er associeret med den dødelige sygdom Niemann-Pick Type C. Mikael B. L. Winkler har via strukturelle studier undersøgt hvordan Niemann-Pick Type C proteinerne NCR1 og NPC2 fra gær arbejder sammen om at optage steroler inde i lysosomerne og vakuolerne.

De opnåede forskningsresultater bidrager til forståelse af, hvordan steroler bliver integreret i lysosom og vakuole membranerne, hvilket er yderst vigtigt for forståelsen af basal cellebiologi. Derudover har resultaterne nu etableret gær som modelorganisme for studiet af både Niemann-Pick Type C proteiner samt generel sterol homøostase.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 23. oktober 2020 kl. 13:15
Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Tina Stenshøj Kaysen, tist@au.dk
Afhandlingens titel: Structural Insight into Eukaryotic Sterol Transport by NPC Proteins
Kontaktinfo: Mikael Becher Lykkegaard Winkler, e-mail: mikaelw@mbg.au.dk, tlf.: +45 23227641
Professor Jens Preben Morth, Institut for Bioteknologi og Biomedicin, Danmarks Tekniske Universitet, Danmark
Lecturer Emily Eden, Institute of Ophthalmology, Faculty of Brain Sciences, University College London, England
Seniorforsker Jan Trige Rasmussen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Lektor Bjørn Panyella Pedersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Professor Gregers Rom Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.