Molecular Biology at 50 and beyond – LMB Alumni Symposium

The British Medical Research Council (MRC) Laboratory for Molecular Biology (LMB) i Cambridge fejrede for nyligt sit 50 års jubilæum med et møde for 600 tidligere og nuværende medarbejdere. Aarhus Universitet var repræsenteret af fire tidligere ansatte: Kjeld Marcker, Brian FC Clark, Peter Kristensen og Ditlev Brodersen - nu alle ansat ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

The MRC Laboratory for Molecular Biology i Cambridge fejrede for nyligt sit 50 års jubilæum med et møde for 600 tidligere og nuværende medarbejdere. Foto: The MRC Laboratory for Molecular Biology, Cambridge, UK.
MRC Laboratory of Molecular Biologys nye bygninger blev indviet i 2013. Foto: The MRC Laboratory for Molecular Biology, Cambridge, UK.

Flere nuværende og tidligere medarbejdere ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik har arbejdet ved LMB.

Kjeld Marcker var den første, der kom til LMB som ansat forsker hos Fred Sanger. Han blev senere fulgt af Brian Clark, der arbejdede med Francis Crick, Sidney Brenner og Aaron Klug. Julio Celis blev derefter postdoc hos Sydney Brenner, mens blev Hans Christian Thøgersen ansat som medarbejder hos Aaron Klug. Senere kom Bent Jakobsen, der arbejdede som postdoc med den nuværende Director Hugh Pelham, Peter Kristensen arbejdede som postdoc med Greg Winter, mens Ditlev Brodersen arbejdede med Venki Ramakrishnan som postdoc. Daniel Otzen arbejdede med Alan Fersht under sine ph.d.-studier. Nobelprisvinder Tom Steitz flyttede fra LMB til Yale University, hvor Poul Nissen var en succesfuld postdoc. Dette viser Aarhus Universitets høje niveau af videnskabelige kontakter og internationale omdømme.

Formålet med laboratoriet var at samle en række fremtrædende forskere, ikke på universitetet, men eksternt finansierede. Disse forskere, der arbejdede uden at skulle søge eksterne fonde, startede rækken af i alt 20 nobelpriser i kemi eller medicin.

Som en del af Cambridge college system havde Brian Clark korte ugentlige vejledninger med Greg Winter. Senere udviklede Greg Winter og Alan Fersht faget protein engineering. Opdagelsen af monoklonale antistoffer, som ikke var patenteret, stimulerede disse unge forskere: Greg Winter udviklede med succes metoden til humaniserede antistoffer for klinisk anvendelse. To af disse - Humira og Avastin - blev solgt til AstraZeneca og Hoffmann-La-Roche. I 2013 indbragte disse en indtægt på over 17 milliarder dollars, hvilket gav et betydelig tilskud til MRC, således at udgifterne til det nye LMB (over 300 millioner britiske pund) var en mindre del af statens indtægter. Denne udvikling fra Greg Winters grundforskning har gjort ham til de mest succesfulde tech-transfer forskere inden for den biologiske forskning.

LMB har fortsat med at ansætte unge forskere som gruppeledere med fuld økonomisk støtte og frihed til at vælge forskningsemner. På denne måde har man kunnet undgå udenlandsk finansiel intervention.

Professor Emeritus Brian F.C. Clark
Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet