Niels Sandal vinder prisen for årets videnskabsfoto 2019

Danmarks Grundforskningsfond har sammen med videnskab.dk inviteret forskere til at deltage i en fotokonkurrence om billeder fra forskningen. Dommerkomiteen har udvalgt Niels Sandals foto med rodknolde på roden af bælgplanten Japansk kællingetand <em>(Lotus japonicus)</em> som årets videnskabsfoto 2019.

Billedet viser to rodknolde på roden af bælgplanten Lotus japonicus (japansk kællingetand). Denne plante har symbiose med jordbakterien Mesorhizobium loti. I symbiosen får bakterien kulhydrater fra planten, og bakterien leverer fikseret kvælstof til planten. Derfor kan planten undvære kvælstofgødning. Bakterierne er farvet med LacZ enzymet (mørkeblåt), og plantens cellekerne er farvet med DAPI. Kernerne ses som lyseblå prikker. Man kan se bakterierne i den unge rodknold og på overfladen af den ældre knold. I forskningsgruppen - Sektionen for Plantemolekylærbiologi ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik - har forskerne isoleret mange af de plantegener, der er nødvendige for symbiosen.

Til at bedømme de indsendte fotos, havde Danmarks Grundsforskningsfond nedsat et dommerpanelet, der bestod af Christine Buhl Andersen (Direktør, Ny Carlsberg Glyptoteket), Louise Wolthers (Forskningsansvarlig/kurator, Hasselbladstiftelsen) og Minik Rosing (Professor Statens Naturhistoriske Museum, medlem af DG’s bestyrelse og Louisianas bestyrelse), og deres begrundelse for valget af Niels Sandals billede lyder som følger:

Billedet er magisk og lader sig ikke umiddelbart tolke. Det er ikke muligt at se om skalaen er på stjernehob eller celleniveau, men man bliver draget mod den verden der åbner sig i billedet. Billedet er meget smukt og velkomponeret, og giver en fornemmelse af bevægelse og rum. Det videnskabelige indhold er vigtigt, idet det viser hvordan forskeren arbejder med symbiose mellem bakterier og planter, som derved kan gro uden tilførsel af kvælstofgødning.

Vurderingskriterier:

- I hvilken grad vækker fotografiet følelser hos publikum
- I hvilken grad fungerer fotografiet som visuel indgang til historien bag et specifikt forskningsresultat
- Fotografiets æstetiske kvalitet

Læs mere på Danmark Grundforskningsfonds hjemmeside
Se videnskab.dk's artikel om fotoet
Hør interviewet med Niels Sandal på videnskab.dk

Niels Sandal