Novo Scholarship til specialestuderende

Cecilie Skeby, der er specialestudeende hos Jørgen Kjems, har modtaget et Novo Scholarship.

Cecilie Skeby har modtaget et Novo Scholarship til at fuldføre sit specialestudium.

Cecilie Skeby, molekylær medicin studerende, er for nyligt blevet tildelt et Novo Nordisk Scholarship, der giver hende økonomisk støtte under hendes specialeprojekt.

Novo Nordisk Scholarship programmet tilbyder et års støtte til omkring 30 kandidatstuderende inden for en bred vifte af emner relateret til Novozymes' eller Novo Nordisks forskningsområder til at færdiggøre deres speciale. Formålet er at give udvalgte, dygtige studerende tid til at hellige sig deres speciale på fuld tid.

Cecilie Skeby vil arbejde under vejledning af professor Jørgen Kjems (iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik) og lektor Kamille Smidt Rasmussen (Institut for Biomedicin).

Cecilies speciale og forskningsområde omhandler diabetes og mikroRNA. Omkring 371 millioner mennesker verden over er diagnosticeret med diabetes. Patienter med diabetes har ofte et reduceret antal beta-celler, som er den insulin-producerende celle i bugspytkirtlen (pancreas). Cecilie vil undersøge mulighederne for at øge væksten af beta-celler ved hjælp af et cirkulært RNA, kaldet Circular RNA Sponge of miR-7. Dette cirkulære RNA binder og hæmmer aktiviteten af et mikroRNA, kaldet mikroRNA-7, som har vist sig at hæmme væksten af beta-celler ved at hæmme proteiner involveret i celledeling. Derfor er der mulighed for at aktivere beta-cellevækst ved at angribe dette mikroRNA.

Cecilie Skeby
Institut for Molekylærbiologi og Genetik/iNANO
Telefon: 28592389, e-mail: cesk2597@mb.au.dk eller cesk2597@hotmail.com.