Ny indsigt i forskningen om hukommelse

Forskere fra Danmark og England gennemgår kritisk resultaterne fra forskningen af de mekanismer, der ligger til grund for følelsesmæssig læring og hukommelse i hjernen hos pattedyr.

Gennem årtier har forskere forsøgt at forstå, hvordan hjernen danner og lagrer hukommelse. Det er nu velkendt, at ændringer i forbindelsen mellem nerveceller, såkaldte synapser, understøtter dannelsen og lagringen af erindring. Forskere har specielt undersøgt, hvordan aktivitet af nerveceller regulerer styrken af kommunikation mellem neuroner i disse synapser, kaldet synaptisk plasticitet.

Synapser er de vigtigste områder, der er berørt af kognitive forstyrrelser, som påvirker hjernens evne til at huske og bearbejde information. En stor del af grundforskningen sigter derfor mod bedre at forstå mekanismerne bag synaptisk plasticitet for at kunne belyse årsagerne til aldersrelateret demens såsom Alzheimers sygdom. En sådan forståelse kan i sidste ende hjælpe med at finde behandlinger, der forhindrer eller mindsker hjernesygdomme.

I en ny undersøgelse, der netop er offentliggjort i tidsskriftet Neuron, har forskere fra Danmark og England givet et nyt indblik i de neurobiologiske mekanismer i hukommelsen ved at gennemgå, hvordan følelsesmæssig læring og hukommelse dannes i hjernen hos pattedyr. De undersøgte studier antyder, at læring og hukommelse opbevares og hentes frem via ændringer i den relative styrke af synapserne i oscillatoriske neuronkredsløb, og at synaptisk plasticitet underbygger dannelsen og afbrydelsen af engrammer (hukommelsesspor).

Synaptisk plasticitet, der er vedvarende funktionelle ændringer i hjernen, sker når vi lærer nye ting eller husker nye oplysninger. Derudover dannes netværksoscillationer, en række rytmiske elektriske bølger, som genereres af den synkrone aktivitet af flere (hundrede) nerveceller. Deres forekomst i visse områder af hjernen (såsom hippocampus og amygdala) signalerer, at læring og hukommelse har fundet sted. Endelig beskrives fænomenet kaldet engrammer, der aktiveres under læring og genaktiveres under hukommelsesgenkaldelse af læringserfaringen.

Resultaterne fra reviewartiklen af Marco Capogna og Sadegh Nabavi er publiceret i det internationalt anerkendte tidsskrift Neuron redigeret af Cell Press d. 17. maj 2017.

Titel på den videnskabelige artikel: ”Synaptic plasticity and network oscillations in amygdala circuits for storage and retrieval of emotional memories”: http://www.cell.com/neuron/abstract/S0896-6273(17)30205-2.

Professor Marco Capogna
Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet