Ny viden kan lede til udvikling af fremtidens antibiotika

Et forskerhold ved ved Center for mRNP Biogenese og Metabolisme ved Molekylærbiologisk Institut, Aarhus Universitet, under ledelse af lektor og ph.d. Ditlev E. Brodersen, har afsløret mekanismen bag en helt ny type antibiotika, der kan få stor betydning for fremtidens sygdomsbekæmpelse.

Ditlev E. Brodersen (tv) og Kasper Røjkjær Andersen

En række sygdomsfremkaldende bakterier, bl.a. den der forårsager tuberkulose, er i stand til at indgå i en permanent dvaletilstand ved selv at aktivere cellegiften en smule. I denne tilstand er bakterierne modstandsdygtige overfor traditionelle antibiotika og kan derfor overleve i kroppen i mange år og pludselig vågne op og bryde ud igen.

- Med den nye viden mener vi, at der vil være mulighed for at designe en helt ny type aktive antibiotika, der forhindrer bakterierne i at indgå i denne dvaletilstand og dermed kan behandles med traditionelle antibiotika, forklarer Ditlev E. Brodersen.

Forskernes billede fik den ærefulde placering på forsiden af Cell.

Cajetan Neubauer, Yong-Gui Gao, Kasper R. Andersen, Christine M. Dunham, Ann C. Kelley, Jendrik Hentschel, Kenn Gerdes, V. Ramakrishnan and Ditlev E. Brodersen, Cell, 11. december 2009

Link til den publicerede artikel i Cell: The Structural Basis for mRNA Recognition and Cleavage by the Ribosome-Dependent Endonuclease RelE

Yderligere information

Lektor, ph.d. Ditlev E. Brodersen, Center for mRNP Biogenese og Metabolisme, Molekylærbiologisk Institut, Aarhus Universitet, Gustav Wieds Vej 10c, 8000 Århus C. Tlf 8942 5259 eller mobil 27118380, email deb@mb.au.dk.