Nye studier af kolesteroloptag i cellerne

Kolesteroloptag i kroppens celler er under tæt kontrol, og for meget kolesterol kan føre til hjerte-kar-sygdomme og andre lidelser. Med en bevilling på 4,5 mio. fra Carlsbergfondet sigter Bjørn Panyella Pedersen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, mod at undersøge dele af denne vigtige proces. Arbejdet vil medvirke til at forbedre vores biologiske og medicinske forståelse af en essentiel biologisk proces.

Bjørn Panyella Pedersen

Det er almindeligt kendt, at for meget kolesterol i blodet er en af hovedårsagerne til hjerte-kar-sygdomme. Derudover er kolesterol en vigtig bestanddel af alle celler og udgangspunktet for mange vigtige cellulære funktioner i kroppen. Derfor er studier i, hvorledes kolesterol optages af stor vigtighed, da denne proces har direkte indflydelse på mange aspekter af fx stofskifteforskningen.

”Min forskergruppe har studeret dette emne gennem de seneste fem år med både danske og internationale forskerkollegaer, og for et par måneder publicerede vi resultater, hvor vi udarbejdede en ny model for, hvordan kolesterol optages og inkorporeres,” udtaler Bjørn Panyella Pedersen.

”Med bevillingen fra Carlsbergfondet kan vi nu arbejde videre med denne model, og med den forskningsplan, der nu er blevet finansieret af Carlsbergfondet, kan vi teste vores nye ideer til, hvordan kolesterol integreres ind i cellemembranen. Bevillingen giver os mulighed for at fortsætte vores arbejde i en ny retning i de næste tre år," slutter Bjørn Panyella Pedersen.

Læs mere om forskningen i nyhedsartiklen ”Gentænkning af hvordan kolesterol optages i celler”.

Om bevillingen

Carlsbergfondets Young Researcher Fellowship sigter mod at give fremragende og nyudnævnte lektorer eller tenure-track adjunkter lejlighed til at udvikle og styrke deres forskningsidéer i et uafhængigt forskningsmiljø.

Lektor Bjørn Panyella Pedersen
Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet