Peter Aasted Paulsen modtager legat ved ceremoni i København til studie af T-celle viruskompleks

Fredag modtog Peter Aasted Paulsen et legat på 100.000 kr. ved en ceremoni på Rigshospitalet fra Savværkejer Jeppe Juhl og Hustru Ovita Juhls Mindelegat til studier af sukkertransportere og deres komplekser.

Peter Aasted Paulsen. Foto: Lisbeth Heilesen.

Peter A. Paulsen fik bevilget de 100.000 kr. til projektet: ”Interaktionsstudier af komplekset mellem human sukkertransporter og humant T-celle virus”.

Den humane T-celle lymfotrofiske virus type 1 (HTLV-1) tilhører retrovirusfamilien med en særlig evne til at vokse i celler fra immunsystemet. Infektion med HTLV-1 er især udbredt i Latinamerika, Afrika, visse dele af Asien og blandt stofmisbrugere. Det estimeres, at der globalt er 20 millioner, der er smittet, og der findes endnu ikke nogen vaccine der beskytter mod infektion med virussen.

Hidtidige studier viser, at det protein, som viruspartiklen genkender – og som er nødvendig for at den kan inficere celler – er et protein der sidder i cellemembranen og transporterer sukker (GLUT1). Den nuværende teori er, at GLUT1 er en del af et kompleks, hvor to andre proteiner på celleoverfladen hjælper HTLV-1 til at binde til sukkertransporteren, hvorefter virusset kan inficere cellen.

Peter Aasted Paulsen er postdoc hos adjunkt Bjørn Panyella Pedersen i Sektionen for Strukturel Biologi i Forskerparken. I dette laboratorium har de stor erfaring med at arbejde med sukkertransportere, og de sigter nu mod at undersøge, om det er muligt at danne komplekset in vitro mellem sukkertransporteren og det specifikke overfladeprotein fra virusset som er identificeret som den virale interaktionspartner.

Hvis det lykkes for forskerholdt at danne et stabilt kompleks mellem de to proteiner, vil de prøve at løse en struktur af komplekset. Dette kan give ny information om, hvordan en generel klasse af retrovirus inficerer celler, men det vil muligvis også kunne bruges til at udvikle en specifik behandling af virussmitten, da resultaterne vil være en stor hjælp i udviklingen af et medikament, der kan blokere for, at HTLV-1 kan binde til sukkertransporteren og derved beskytte mod smitte.

Postdoc Peter Aasted Paulsen
peterap@mbg.au.dk