Ph.d.-forsvar, fredag den 20. september 2019. Lotte Victoria Winther Stagsted.

Lotte Victoria Winther Stagsted.

Lotte Stagsted

Cirkulære RNA’er adskiller sig fra andre RNA-undertyper ved at have en unik lukket cirkulær struktur, hvilket gør dem til meget stabile molekyler og argumenterer for vigtige funktioner i cellerne. Cirkulære RNA’er har vist sig at regulere aktiviteten af ??andre RNA’er og proteiner, men deres fysiologiske rolle og relevans er stadig uklar.

I løbet af sit ph.d.-studium har Lotte V. W. Stagsted undersøgt, hvordan regulatoriske genomiske elementer og proteiner er involveret i dannelsen af ??cirkulære RNA’er. Derudover har hun studeret potentielle funktioner relateret til cirkulære RNA’er. De nye forskningsresultater kaster vigtigt lys over hvordan og hvorfor cirkulære RNA’er produceres, og bidrager dermed til forståelsen af ??de cellulære processer, der regulerer gen ekspression.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 20. september 2019, kl. 13.00
Sted: Bygning 1532, lokale 122, Auditorium G2, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Biogenesis and functions of circular RNAs
Kontaktinfo: Lotte Victoria Winther Stagsted, e-mail: lvws@mbg.au.dk, tlf.: +45 31512733
Lektor Peter Brodersen, Institut for Biologi, Københavns Universitet
Professor Gunter Meister, Institut for Biokemi, Regensburg Universitet, Tyskland
Lektor Anni Hangaard Andersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Adjunkt Thomas Birkballe Hansen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor Christian Kroun Damgaard, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.