PhD forsvar: Kirsten Gade Malmos: Hvordan glykosaminoglykaner inducerer proteinaggregering

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 29. august 2017. Kirsten Gade Malmos.

Kirsten Gade Malmos

Uopløselige proteinstrukturer findes i alle biologiske systemer, for eksempel som strukturelle komponenter i biofilm eller som kocentrerede proteindepoter i sekretoriske vesikler. Proteinaggregater findes også i organer hos både raske og sygdomspåvirkede ældre personer. Dannelsen af både funktionelle og sygdomsrelaterede proteinaggregater fremskyndes af sulfaterede polysakkarider kendt som glykosaminoglykaner eller GAG. GAG kan inducere proteinaggregater bestående af korrekt foldet protein, men også sygdomsrelaterede aggregater med ændret proteinstruktur, afhængig af proteinet og betingelserne. Vi foreslår, at forhøjet GAG-sulfatering og reduceret dis-aggregase-aktivitet tilsammen kan forklare den forhøjede proteinaggregering hos ældre personer.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid:
Tirsdag den 29. august 2017 kl. 13.15
Sted: Bygning 1531, lokale 113, Auditorium D1, Institut for Matematik, Ny Munkegade 120, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Defining the GAG Rules: How Glycosaminoglycans Induce Protein Aggregation and Amyloid Formation
Kontaktinfo: Kirsten Gade Malmos, e-mail: kirsteng@inano.au.dk
Professor David A. Middleton, Department of Chemistry, Lancaster University, Storbritannien
Lektor Marco van de Weert, Department of Pharmacy, Section for Biologics, Københavns Universitet
Seniorforsker Morten Foss (formand), iNANO, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Daniel Otzen, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Professor Niels Chr. Nielsen, iNANO og Institut for Kemi, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.