Poul Nissen og Søren Thirup får del i bevilling på 50 mio. kr.

Forskningsscentret MIND (Membrane receptors In Neuronal Disease) ledet af Prof. Claus Munck Petersen og Prof. Anders Nykjær fra Institut for Medicinsk Biokemi på Aarhus Universitet har modtaget kr. 50 mio. fra Lundbeckfonden til at undersøge en række membranreceptorers rolle i bl.a. neurodegenerative lidelser såsom hjerneblødning, Alzheimer og sklerose.

Poul Nissen og Søren Skou Thirup

Forskningscentret MIND omfatter i alt fem forskergrupper i Århus. Heraf udgør en gruppe bestående af lektorerne Søren Thirup og Poul Nissen fra Center for Strukturel Biologi på Molekylærbiologisk Institut, Aarhus Universitet, den ene.

Membranreceptorerne tilhører den såkaldte Vps10p-domæne familie og vekselvirker med en række neuropeptidhormoner. Receptorerne indgår i kontrol af en række processer, der styrer nervecellers vækst og død. Receptorfamilien blev oprindeligt identificeret af Claus Munck Petersen og kolleger, og målet er nu at undersøge deres proteinstruktur og funktion ved hjælp af blandt andet røntgenkrystallografi.

Øvrige deltagere omfatter Albert Gjedde og Arne Møller fra PET centret i Aarhus, Hans Jørgen Gundersen og Jens R. Nyengaard fra Stereologisk Forskningslaboratorium på Aarhus Universitet, samt Johannes Jakobsen fra Aarhus Kommunehospitals Neurologiske Afdeling.

Læs artiklen i JP Århus af 21. september 2005