Professor Poul Nissen får Direktør Ib Henriksens Fonds Forskerpris

Poul Nissen tildeles den prestigefyldte Direktør Ib Henriksens Fonds Forskerpris for sin fremragende indsats inden for strukturbiologien. Han har gennem centeret PUMPkin været med til at bestemme strukturen af en række af cellens essentielle ionpumper. Ionpumpernes betydning i hjernen og neurologiske sygdomme har også været centralt i Poul Nissens forskning i centeret DANDRITE. Fonden begrunder desuden valget af Poul Nissen med hans evner til at fremme det interdisciplinære og internationale samarbejde indenfor sit forskningsfelt.

Poul Nissen tildeles Direktør Ib Henriksens Fonds Forskerpris for sin fremragende indsats inden for strukturbiologien og sin evner til at fremme det interdisciplinære og internationale samarbejde indenfor sit forskningsfelt. Foto: Lars Kruse, AU Foto.

Ved en reception den 24. november 2016 kl. 11 på Antikmuseet i Aarhus uddeler Direktør Ib Henriksens Fond for 31. gang årets forskerpris. Prisen er på kr. 250.000 og går til professor Poul Nissen. Prisen tildeles for hans fremragende indsats inden for strukturbiologien.

Poul Nissens forskning

Poul Nissen er direktør i PUMPkin (Center for Membranpumper i Celler og Sygdom) finansieret af Danmarks Grundforskningsfond. Et af centrets mest markante gennembrud var strukturbestemmelsen af Natrium-kalium pumpen, som har enorm fysiologisk betydning, og under Poul Nissens ledelse har PUMPkin over samtlige snart 10 år leveret adskillige forskningsgennembrud af højeste klasse med talrige strukturbestemmelser af cellers essentielle ionpumper. Han har også udvist stort talent for at motivere og fremme nye interdisciplinære retninger af forskningen, og PUMPkin centret har bl.a. frembragt en række nye aktiviteter i Danmark med planter og mus, hvor man har studeret ionpumpers betydning i fysiologi og sygdom, og har indført avancerede metoder i bl.a. elektrofysiologi, computermodellering, sekvensanalyser og enkelt-molekylers funktion.

Poul Nissens forskning er af stor betydning for bl.a. neurobiologi og hjernesygdomme, og han er direktør for DANDRITE (Danish Research Institute of Translational Neuroscience), som er stiftet af Lundbeckfonden og Aarhus Universitet i 2013. DANDRITE er det danske samlingspunkt for Nordisk EMBL Partnerskab for Molekylær Medicin og udfører grundforskning og translationel forskning i hjernen og nervesystemet.

Poul Nissen leder tillige nye danske initiativer til fremtidig anvendelse i strukturbiologi på avancerede storskala-faciliteter under opbygning i Lund (MAX-IV og ESS), og han er frontfigur for nye opbygning af elektronmikroskopiske metoder i Danmark til studier af biologiske molekyler og cellulære strukturer.

Ib Henriksens Fond

Ib Henriksen var søn af entreprenør Henrik Johan Henriksen og hustru Kamilla, der var medejere af et af Danmarks største privatforetagender Henriksen & Kähler. Dette firma ejede Rockwool, gasbetonfabrikker i Danmark og England, de store grusgrave i Hedehusene, Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik på Bornholm og store landarealer forskellige steder i Danmark. I 1962 blev firmaet delt, således at Kähler-familien videreførte Rockwool, mens Henriksen-familien fik de øvrige aktiviteter. Senere blev Ib Henriksen eneejer af Hasle Klinker. Fabrikken blev i slutningen af 70’erne solgt til en fond, som Bornholms Amt stod bag. Ib Henriksen døde i 1982 uden livsarvinger og havde bestemt, at hele hans formue skulle gå ind i en fond til støtte for forskning og videnskab samt til unge, der ønsker at videreuddanne sig, især i udlandet.

Professor Poul Nissen,
Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet