Rasmus Kjeldsen Jensen: Mod en strukturel forståelse af komplekset mellem komplement receptor 3 og iC3b – Og hvordan kan man fremstille nanobodies for strukturelle og inhibitoriske formål

Ph.d.-forsvar, fredag den 26. oktober 2018. Rasmus Kjeldsen Jensen

Rasmus Kjeldsen Jensen

Under sine studier har Rasmus K Jensen forskning fokuseret på en strukturel forståelse af proteinerne som udgør komplement systemet. Komplement systemet er en vigtig del af det medfødte immuneforsvar, men det er også involveret i opretholdelse af værtshomøostase og udvikling af nervesystemet. Rasmus K Jensen studerede hvordan bindingen af iC3b ændrer den strukturelle arrangering af complement receptor 3, og åbner op for høj-resolutions studier som kan lede til en forståelse af hvordan ligand-genkendelse leder til fagocytose. Et andet fokus-områdefor Rasmus K Jensen’s forskning af udviklingen af en nanobody inhibitor af den alternative aktiverings-reaktionsvej af komplement systemet. Hans forskning beskriver inhiberingsmeknismen i detalje og tillod udviklingen af et nanobody som kun genkender visse funktionelle C3 fragmenter. Dette tillader udviklingen af molekyler som kan udnyttes til terapeutisk brug i komplement medierede sygdomme. De nye forskningsfund kontribuerer til forståelsen af hvordan komplementsystemet fungerer og hvordan vi kan lindre ikke ønsket komplement aktivering.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 26. oktober 2018 kl 13:15.
Sted: Bygning 1523, lokale 318, Fysisk auditorium, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 120, Aarhus C
Afhandlingens titel:  Structural studies of complement receptor 3 and inhibitors of the immune system
Kontaktinfo: Rasmus Kjeldsen Jensen, rasmuskj@mbg.au.dk, tel.: +45 50 41 04 92
Professor Susan Lea, Sir William Dunn School of Pathology, University of Oxford, United Kingdom
Lektor Annette Eva Langkilde, Department of Drug Design and Pharmacology, University of Copenhagen
Lektor Ditlev Egeskov Brodersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet (chair)
Professor Gregers Rom Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520 og 1521, 8000 Aarhus C.