Søren Fjelstrup: Brug af en kunstig tunge for at detektere kræft

Ph.d.-forsvar, mandag den 29. juni 2020, Søren Fjelstrup.

Søren Fjelstrup

I løbet af sit ph.d.-studium har Søren Fjelstrup forsket i karakterisering af komplekse biologiske prøver vha aptamer biblioteker.
Smagssansen er styret af utallige forskellige kemiske stoffer der genkendes af smagsreceptorer. Ved at lave kunstige smagsreceptorer analoger, kan vi efterligne denne brede specificitet. Det gør det muligt for os at detektere komplekse ændringer i kroppen som vi ikke kunne finde vha. en enkelt måling. Et eksempel på dette kunne være cancer. Vha. machine learning algoritmer, er det vist i dette arbejde at det er muligt at oversætte signalet fra millioner af disse receptor analoger på en måde der lader os detektere blærecancer i blod og eller at kende forskel imellem forskellige øl.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 29. juni 2020 kl. 13:15
Sted: Bygning 1593, lokale 012, iNANO Auditorium, Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Aarhus Universitet, Gustav Wieds Vej 14, 8000 Aarhus C. Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Ken Howard, kenh@inano.au.dk, formand.
Afhandlingens titel: Aptamer Fishing in Complex Sequence Pools
Kontaktinfo: Søren Fjelstrup, e-mail: soeren.fjelstrup@inano.au.dk, tlf.: +45 29911601
Lektor Casey Greene, Department of Pharmacology, University of Pennsylvania, USA
Professor Jan Gorodkin, Department of Veterinary and Animal Sciences, Københavns Universitet, Danmark
Lektor Ken Howard, iNANO, Aarhus Universitet (formand)
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus er Aarhus Universitet fysisk lukket. Afhandlingen vil derfor ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.