Ung talentfuld forsker tildelt stor bevilling fra Novo Nordisk Fonden

Ved en ceremoni i København blev M. Cemre Manav fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik officielt tildelt et 4-årigt postdoc-stipendium fra Novo Nordisk Fonden på 3,99 mio. kr. til tre års studier i Cambridge og det fjerde år i Aarhus.

Cemre Manav (foto: Novo Nordisk Fonden)
Modtagerne af en bevilling til studier i udlandet. (foto: Novo Nordisk Fonden)

Cemre kom først til Aarhus Universitet i 2011 som en Erasmus Exchange studerende fra Yildiz Technical University i Istanbul, Tyrkiet. Efter hun var vendt tilbage til Istanbul ansøgte hun om optagelse på kandidatuddannelsen ved Department of Chemistry and Biotechnology Engineering hvor hun blev tildelt et stipendium fra universitetet til at dække udgifterne til hele kandidatuddannelsen.

Efter kandidatgraden blev Cemre ansat som ph.d.-studerende i laboratoriet hos Ditlev Egeskov Brodersen ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, fra 2015 til 2018. Efter afslutningen af ??sine ph.d.-studier blev hun tildelt et toårigt postdoc-stipendium finansieret af Lundbeck-fonden til at undersøge et nyt CRISPR-Cas system, hvor hun fik mere indsigt i området med single-particle Cryo-EM.

Under et kort ophold i laboratoriet hos Lori Passmore i MRC-LMB i Cambridge blev Cemre introduceret til mRNA-processing i eukaryoter, og erfarede hvor komplicerede disse mekanismer er. Nylige udviklinger inden for Cryo-EM har sammen med Cemres studier har været drivkraften bag hendes interesse for de eukaryote mRNA-processingmekanismer, som er ideelle til at studere mRNA-deadenyleringsprocesserne.

Med Novo Nordisk Fondens forskningsstipendium vil Cemre få betydelig praktisk erfaring med Cryo-EM samt mulighed for at etablere sig som selvstændig forsker. I december 2019 starter Cemre i Dr. Lori A. Passmore's laboratorium ved MRC Laboratory of Molecular Biology i Cambridge for en treårs periode, hvor hun skal bestemme strukturen af et målrettet mRNA deadenylerings multi-enzymkompleks. Stipendiet giver hende ligeledes mulighed for at vende tilbage til Ditlev E. Brodersens laboratorium i et år efter de tre år i Cambridge, hvor hun vil færdiggøre sit arbejde. Cemre udtaler, at hun er meget begejstret for dette nye kapitel i sin forskningskarriere og ser meget frem til sit ophold i Cambridge. Men hun glæder også sig til at komme tilbage til Aarhus Universitet for at fortsætte sit samarbejde med de dygtige forskere der.

Postdoc M. Cemre Manav
cemremnv@mbg.au.dk