Vahid Edriss: Større sikkerhed i udvælgelsen af det bedste avlskvæg

Ph.d.-forsvar, fredag den 14. december 2012. Cand.scient. Vahid Edriss.

Vahid Edriss

n af de største udfordringer i et kvægavlsprogram og i kvægindustrien er udvælgelsen af de bedste dyr. Nu om dage er den bedste måde at udvælge dem ved hjælp af genomisk information. Det er derfor meget vigtigt at forudsige dyrs genetiske værdi så sikkert og så tidligt i dets liv som muligt.

I løbet af sin forskning har Vahid Edriss studeret forskellige måder til en bedre udnyttelse af genomiske data til at gøre netop dette. En mere sikker forudsigelse af genetiske værdier vil føre til en bedre udvælgelse af de dyr, som bliver forældre til den næste generation.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tid: Fredag den 14. december 2012 kl. 09.00
Sted: Auditoriet, AU Foulum
Afhandlingens titel: Efficient marker data utilization in genomic prediction
Kontaktinfo: Vahid Edriss, e-mail: Vahid.Edriss@agrsci.dk, tlf.: 8715 4984
Professor Georg Thaller, Institut for Husdyravl og Husdyrhold, Kiels Universitet, Tyskland
Seniorforsker Mario Calus, Center for Husdyravl og Genomstudier, Husdyrforskningsgruppen, Wageningen Universitet, Holland
Professor Just Jensen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Seniorforsker Guosheng Su, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejledere:
Professor Mogens Sandø Lund, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Lektor Bernt Guldbrandtsen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.