Veronica Liv Andersen: Skræddersyet medicin fra selvsamlede biomolekyler

Ph.d.-forsvar, torsdag den 22. november 2018. Veronica Liv Andersen.

Veronica Liv Andersen
Skematisk repræsentation af den foreslåede multifunktionelle nanostruktur. Systemet består af fire moduler, som enten bærer flere af det samme, eller forskellige funktionelle molekyler, som f.eks. en polymer til forlængelse af cirkulationstiden i blodet, en ligand, som binder til specifikke sygdomsrelaterede receptorer, et diagnostisk molekyle og et lægemiddelstof.

Traditionelle metoder til diagnosticering og behandling af sygdomme, såsom kræft, er ofte upræcise og kan dermed være både ineffektive og forårsage alvorlige bivirkninger. Veronica Liv Andersen har i sine ph.d.-studier udviklet selvsamlede nanostrukturer, som kan bruges til at danne multifunktionelle, terapeutiske systemer. Ved at anvende kemisk modificerede nukleinsyrer, som strukturelt og funktionelt ligner DNA og RNA, som byggesten til selve platformen, kan meget veldefinerede og biologisk kompatible strukturer designes. Designprincippet, som undersøges i disse studier, beror på at producere en række funktionelt forskellige moduler, som derefter på en hurtig og simpel måde vil kunne sammensættes og kombineres, næsten som Legoklodser, til at danne en samlet struktur med netop de terapeutiske molekyler, som er virksomme i en specifik sygdom i et enkelt individ.

Disse resultater bidrager dermed med nye perspektiver og metoder til feltet for personlig medicin og teranostik, som er kombinationen af præcis terapi og diagnostik.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: torsdag den 22. november 2018 kl. 13.15
Sted: Bygning 1593, lokale 012, Auditoriet, iNANO-Huset, Gustav Wieds Vej 14, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Self-assembled nanoscaffolds for personalized medicine
Kontaktinfo: Veronica Liv Andersen, e-mail: veronica.andersen@inano.au.dk, tlf.: 2083 2480
Professor, Dr. Jonathan Hall, Institute for Pharmaceutical Sciences, Department of Chemistry and Applied Biosciences, ETH Zurich, Schweiz
Professor Hanne Mørck Nielsen, Center for Biopharmaceuticals and Biobarriers in Drug Delivery, Drug Delivery and Biophysics of Biopharmaceuticals group, Institut for Farmaci, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
Lektor Ken Howard (formand), iNANO, Aarhus Universitet
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Professor Jesper Wengel, Institut for Fysik og Kemi og Farmaci, Syddansk Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520 og 1521, 8000 Aarhus C.