Yumeng Chen: Karakterisering af cytokinin-transportproteiner – Purine Permease (PUP) i Lotus japonicus

Ph.d.-forsvar, Fredag den 22. marts 2019. Yumeng Chen.

Yumeng Chen

I løbet af sine ph.d.-studier har Yumeng Chen arbejdet med funktionel identifikation af cytokinin-transportproteiner – Purine Permease (PUP) i Lotus japonicus. Et af de 16 LjPUP-proteiner blev udvalgt til detaljeret karakterisering. Yumeng Chen undersøgte, hvordan dette LjPUP-LjPUP1 transporterer aktivt cytokinin, og hvordan den variable cytokinin koncentration, som reguleres af LjPUP1, påvirker rodknold-organogenesen i L. japonicus.

De nye forskningsresultater bidrager til en bedre forståelse af cytokinin-transportens regulerende funktion i opretholdelse af cytokininhomøostase under planters udvikling.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 22. Marts 2019 kl. 13.00
Sted: : AU Conference Center, Meeting Room 2, First floor, Building 1421, Fredrik Nielsens Vej 4, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Karakteriserer rollen af cytokinin transport i Lotus japonicus nodule udvikling
Kontaktinfo: Yumeng Chen, e-mail: yumengc@mbg.au.dk, tlf.: +45 [52742509]
Lektor Anja Theo Fuglsang, Institut for Plante- og Miljøvidenskab, Københavns Universitet
Forsker Krzysztof Szczyglowski, Agriculture and Agro-Food Canada, Canada
Lektor Knud Erik Larsen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Jens Stougaard, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Dr. Dugald Reid, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520 og 1521, 8000 Aarhus C.