Forskning i medierne

Nye forskningsresultater

Ny indsigt i lillehjernens natrium-kalium-pumpe

Danske forskere har fundet, at en enhed i natrium-kaliumpumpen, der især findes i lillehjernen, har særlige egenskaber.

Læs mere om forskningsresultaterne.

Unik pumpe i sædceller muliggør en vanskelig rejse

En forudsætning for sædcellens vanskelige rejse fra testikel til æggeleder er dens unikke natrium-kalium-pumpe. Nye undersøgelser af den særegne pumpe viser, hvordan den adskiller sig fra natrium-kalium-pumper i resten af kroppen, og giver hints om, hvorfor sædceller har udviklet deres egen pumpe.

Læs mere om forskningsresultaterne.

Afgørende ny indsigt i nobelpris-belønnet pumpes hemmeligheder

Jens Chr. Skou fik Nobelprisen for at opdage natrium-kaliumpumpen. Nu har et forskerhold fra Aarhus fuldført beskrivelsen af dens struktur. Et resultat, der er af basal betydning for vores forståelse af kroppens funktioner og som er vigtig for forståelse af sygdom og for udvikling af nye lægemidler.

Læs nyhedsartiklen.

Små binyresvulster forårsager forhøjet blodtryk

I et samarbejde med en engelsk forskningsgruppe, har forskere fra grundforskningscentret PUMPkin ved Aarhus Universitet afsløret årsagen til, hvorfor op imod 100.000 danskere har et forhøjet blodtryk.

Læs nyhedsartiklen.

Neurologiske sygdomme skyldes fejl i cellepumpe

Natrium-kaliumpumpen er essentiel for alt dyreliv, og den er målet for nogle af de ældst kendte lægemidler. Men selvom pumpen har været kendt og undersøgt i mere end 50 år, har en gruppe danske forskere netop opdaget nyt om dens helt basale mekanisme. Denne mekanisme er yderst vigtig, for hvis den forstyrres kan det give de neurologiske sygdomme migræne og spastisk lammelse (dystonisk parkinsonisme). Resultaterne åbner op for ny forskning i en af de mest grundlæggende cellulære mekanismer, og de giver ny indsigt, som kan vise sig værdifuld for langsigtede forsøg på at forstå og bekæmpe neurologiske sygdomme.

Æresbevisninger, store forskningsbevillinger mv.

Ionpumper i celler og deres betydning for nervesygdomme

Mere viden om cellernes ionpumper skal bane vej for forbedrede behandlinger af neurologiske sygdomme. Molekylærbiolog Hanne Poulsen er netop blevet tildelt 10 millioner kroner i form af et Lundbeckfond Fellowship til et femårigt forskningsprojekt.

Hanne Poulsen modtager L’Oréal Danmark legat

Den 26. januar 2011 modtog tre yderst lovende, kvindelige danske forskere inden for naturvidenskab et L'Oréal legat på 100.000 kr., og Hanne Poulsen fra Molekylærbiologisk Institut er en af dem. Det er fjerde gang L’Oréal uddeler legaterne med støtte af Den danske UNESCO-nationalkommission og Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab.