Forskning i medierne

Nye forskningsresultater

Undervisere går sammen med studerende om at integrere programmering i undervisningen

En gruppe undervisere fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik går sammen med tidligere studerende om at udvikle undervisningen i strukturbiologi. Resultatet er en hel ny måde at undervise i computerfærdigheder, og den bliver godt modtaget af nye studerende.

Molekylærbiologer udfordrer kendt biokemisk ligning

Forskere fra Aarhus Universitet udfordrer en af hjørnestenene i biokemien, Michaelis-Menten ligningen. De viser, at mange enzymer i signaleringsveje er uafhængige af mængden af deres substrater, fordi substratet er fysisk forbundet med enzymet. Med disse resultater bliver det måske en dag muligt at udvikle lægemidler målrettet mod forbindelsen imellem enzym og substrat.

Slut med ’Pump Fiction’

Vores celler er i stand til at flytte energi og stof rundt til de steder, der er behov for den og sikre, at kroppen fungerer. Men hvordan gør cellerne det i realtid og i det enkelte molekyles perspektiv? Det er lykkedes et dansk forskningshold at afdække nogle basale indsigter i denne hidtil ukendte verden ved at udføre de første forsøg, der viser, hvordan et enkelt molekyle af den molekylære ’motor’, kendt som calcium-pumpen, fungerer. Opdagelsen er netop offentliggjort i det førende tidsskrift Nature

Æresbevisninger, store forskningsbevillinger mv.

Hør hvad Magnus Kjærgaard har fået ud af kurset hos Formidlingsakademiet

Magnus Kjærgaard tildelt en Ascending Investigator bevilling

Lektor Magnus Kjærgaard ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet er tildelt en Ascending Investigator bevilling fra Novo Nordisk Fonden på 10 mio. kr. over de næste fem år til at teste, om en ny type cellulære strukturer - membranløse organeller – kan bruges i bioteknologi. Målet er at kunne lave miljøvenlige naturstoffer til brug for f.eks. lægemidler.

Hvordan styrer membranløse organeller fosfataser?

Magnus Kjærgaard har modtaget 5 millioner kroner fra Carlsbergfondets Semper Ardens-program til at studere reguleringen af membran-løse organeller. At forstå hvordan celler kontrollerer sådanne organeller er nøglen til at forstå livets molekylære processer, men også for at forstå en helt ny type sygdomsmekanismer, hvor denne samling er forstyrret.

Nyt tværfagligt konsortium ved AU vil undersøge membranfrie organeller

Magnus Kjærgaard er med i et nyt konsortium, BOUNDLESS, ledet af Frans Mulder og finansieret af det tværfaglige synergiprogram fra Novo Nordisk Fonden. Med bevillingen på 14,4 mio. kr. vil konsortiet undersøge, hvordan membranfrie organeller styrer vigtige biologiske processer.

Magnus Kjærgaard modtager prestigefyldt bevilling

Magnus Kjærgaard tildeles en bevilling på 5 mio. kr. fra VILLUM FONDENS Young Investigator Programme 2016, der har til formål at støtte unge, talentfulde forskere. Bevillingen vil gøre det muligt for Magnus at undersøge, hvordan den fysiske sammenslutning af biomolekyler påvirker signalveje.

Fire forskere fra MBG med i nyt grundforskningscenter

Sammen med Anders Nykjær (centerleder) og Marco Capogna fra Institut for Biomedicin, modtager Poul Nissen, Sadegh Nabavi, Hanne Poulsen og Magnus Kjærgaard fra MBG/DANDRITE/iNANO 62 mio. kr. til oprettelse af Center for Proteins in Memory (PROMEMO).