Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Forskning i medierne

Nye forskningsresultater

Gentænkning af hvordan kolesterol optages i celler

Kolesterol er mest kendt i forbindelse med hjertekarsygdomme, men kolesterol er også vital for mange fundamentale processer i kroppen. Nu har forskere fra Aarhus Universitet i et internationalt samarbejde fremlagt en helt ny, banebrydende model for optaget og inkorporationen af kolesterol ind i celler, med stor betydning for vores forståelse af denne vigtige proces.

Ny indsigt i unik sukkertransport i planter

En lille forskningsgruppe på Aarhus Universitet har netop kortlagt strukturen af en vigtig sukkertransporter, der er unik for planter. Den nye struktur kan hjælpe med at forklare, hvordan planteorganer – såsom pollen – udvikler sig korrekt og give ideer til, hvorfor nogle underarter af hvede er resistente over for svampeangreb.

Hvorfor slører fysikere deres billeder, før de viser dem til biologer?

Hvordan kan akvarelmaleri bidrage til forståelsen af biologiske bakterieprocesser? Hvordan har Hollywood bidraget til kvantefysikken? Hvordan påvirker æstetik, kunst og design videnskabelig visualisering – og omvendt? Det er blot nogle af de spørgsmål, en ny bog stiller. Bjørn Panyella Pedersen, Ebbe Sloth Andersen og Ditte Høyer Engholm fra MBG…

Ny indsigt i et centralt biologisk dogme om iontransport

Nye forskningsresultater fra Aarhus Universitet og New York University viser, hvordan aktiv transport af kalium kan medieres gennem et membranproteinkompleks, der har rødder i både ionpumpe- og ionkanal-superfamilier. Resultaterne, der netop er publiceret i Nature, kaster nyt lys over, hvad der definerer kanaler og pumper i cellen.

Kan kræft behandles via reduceret sukkeroptag?

Ny forskning afslører, hvordan man kan inaktivere et sukkertransportprotein, der er relevant for kræft. Håbet er, at disse resultater vil vise vejen for fremtidig udvikling af medicin rettet mod mekanismer, der styrer sukkeroptag, hvilket kan blive et vigtigt fremskridt for behandling af mange forskellige former for kræft.

Danske forskere rydder forsiden af Nature

Danske forskere offentliggør i dag tre artikler i det prestigefyldte tidsskrift Nature. Arbejdet bygger på Nobelpristager Jens Chr. Skous opdagelse af natrium-kalium pumpen for 50 år siden.

Læs nyhedsartiklen.

Æresbevisninger, store forskningsbevillinger mv.

Øgede midler til forskning i mekanismerne bag kolesteroloptag

Med en bevilling på 6.181.260 kr. fra Det Frie Forskningsråd får Bjørn Panyella Pedersen nu bedre muligheder for at øge forskningsindsatsen til at få en bedre forståelse af mekanismerne bag kolesteroloptag.

Understanding how cholesterol enters the cell

Uptake of cholesterol needs to be tightly controlled, and too much cholesterol can lead to cardiovascular disease and other maladies. With a grant of 4.5 mio from the Carlsberg Foundation, Bjørn Panyella Pedersen will aim at uncovering parts of this essential process. His hope is that the work will serve to improve our biological and medical insights into an essential biological process.

Bjørn Panyella Pedersen udvalgt til EMBO Young Investigator

Bjørn Panyella Pedersen, der er gruppeleder ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, er en af 27 forskere, der er blevet udvalgt til Young Investigators Programme for European Molecular Biology Organization (EMBO) i 2019. I de næste fire år vil han være en del af dette prestigefyldte netværk af unge forskere.

Bjørn Panyella Pedersen tildelt ”Early Career Grant” fra DuPont

Adjunkt Bjørn Panyella Pedersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, er blevet tildelt det meget prestigefyldte ”Early Career Grant” fra DuPont.

Bjørn Panyella Pedersen tildelt en ERC Starting Grant

Det Europæiske Forskningsråd (ERC) har tildelt Bjørn Panyella Pedersen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik et prestigefyldt Starting Grant på i alt 11 mio. kr. (1,5 mio. Euro) til at opbygge en forskningsgruppe inden for strukturel biologi ved Aarhus Universitet.

Bjørn Panyella Pedersen tildelt et AIAS-COFUND (Marie Curie) Fellowships

Projekt: Mekanismer bag kolesterol og sukkeroptag

Bjørn Panyella Pedersens forskning er fokuseret på to aspekter af menneskers fødevareoptag. For det første vil Bjørn og hans nye forskningsgruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik undersøge, hvordan kroppen optager kolesterol fra tyndtarmen. Kolesterol i store mængder kan lede til hjertekarsygdomme, men kolesterol er absolut essentielt for en velfungerende krop i moderate mængder. Kolesterol optages i tyndtarmen til kroppens kredsløb ved hjælp af et protein kaldet NPC1L1.

Bjørn Panyella Pedersen tildelt en Sapere Aude-bevilling

Med Det Frie Forskningsråds Sapere Aude forskningslederbevilling på godt 7 mio. kr. sikres Bjørn P. Pedersen optimale muligheder for at returnere til Danmark for at opbygge en forskningsgruppe inden for strukturel biologi ved Aarhus Universitet.

Bjørn Panyella Pedersen modtager Lundbeckfondens Talentpris

Postdoc Bjørn Panyella Pedersen modtog mandag d. 5. januar 2009 Lundbeckfondens Talentpris for 2008 på baggrund af de forskningsresultater Bjørn Panyella Pedersen opnåede i forbindelse med sin ph.d.-afhandling i molekylærbiologi.