Anna Amanda Schönherz: Værts tilpasningsmekanismerne hos fiskevira

Ph.d.-forsvar, onsdag den 28. maj 2014. Cand.scient. Anna Amanda Schönherz.

Anna Amanda Schönherz

I løbet af sit ph.d.-studium har cand.scient. Anna Amanda Schönherz forsket i tilpasningsmekanismerne hos fiskevirussen viral hæmorragisk septikæmia virus (VHSV). VHSV er en virus i familie med rabies virus som inficerer en lang række af ferskvands- og marine fiskearter. VHSV er endemisk i marine fiskearter, hvor de fleste arter er smittebærere uden selv at opleve udbrud af sygdomme. Til gengæld forkommer VHSV ofte epidemisk i opdrættede regnbueørreder i dambrug, hvor VHSV på kort tid kan udrydde størstedelen af en dambrugspopulation. VHSV isolaterne fra opdrættede regnbueørreder nedstammer fra marine stamformer, der med introduktion til dambrugspopulationer har udviklet sig fra en relativt ufarlig smittesygdom til en yderst smitsom og dødelige ”dræbervirus”.

For at forstå disse tilpasningsprocesser, har Anna undersøgt mekanismer som kan understøtte krydsning af artsbarrierer og genetiske mekanismer som kan understøtte tilpasning til den nye værtsarter. Arbejdet bygger på en kombination af laboratorie- og smitteforsøg, samt statistiske analyser.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning (QGG), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Natur og Teknologi, Aarhus Universitet.

Tid: Onsdag den 28. maj 2014, kl. 9.00
Sted: Auditoriet, AU Foulum
Afhandlingens titel: Evolutionary Mechanisms Involved in Emergence of Viral Haemorrhagic Septicaemia Virus (VHSV) into Cultured Rainbow Trout, Oncorhynchus mykiss
Kontaktinfo: Anna Amanda Schönherz, e-mail: anna.schonherz@agrsci.dk
Lektor Gael Kurath, School of public health, Western Fisheries Research Center, University of Washington, USA
Seniorforsker Thomas Bruun Rasmussen, Veterinærinstituttet, Danmarks Tekniske Universitet, Danmark
Lektor Bo Thomsen (formand), Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University
Associate Professor Albert Johannes Buitenhuis, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Katja Einer-Jensen, QIAGEN-AAR
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.