Bilal Hassan Ashraf: Genomisk prædiktion for familier af flerårig rajgræs baseret på genotypebestemmelse ved sekventering

Ph.d.-forsvar, fredag den 27. marts 2015. Bilal Hassan Ashraf.

Bilal Hassan Ashraf

Under sine studier har Bilal undersøgt potentialet af genomisk prædiktion for flerårig rajgræs ved hjælp af genotypebestemmelse ved sekventering (genotyping-by-sequencing, GBS) af data.

Der blev udviklet en associationsmetode baseret på familiebaserede avlssystemer, og genomiske arveligheder, nøjagtigheden af genomisk prædiktion og virkningerne af nogle af nøglefaktorerne blev undersøgt.

Brug af GBS til genomisk prædiktion for avl af familier af flerårig rajgræs rummer gode muligheder for at fremskynde avlsmæssig fremgang og fremme anvendelse af genomisk prædiktion. Det forventes, at genomisk avl vil være en af de mest lovende metoder for fortsat og hurtigere udvikling af foderplantearter.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning (QGG), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 27. marts 2015 kl. 12.00
Sted: Auditoriet, Aarhus Universitet Foulum, Blichers Allé 20, 8830 Tjele
Afhandlingens titel: Genomic prediction in families of perennial ryegrass based on genotyping-by-sequencing
Kontaktinformation: Bilal Hassan Ashraf, e-mail: bilalh.ashraf@mbg.au.dk, tlf.: 5294 0666
Professor Gunter Backes, Organic Agricultural Sciences, University of Kassel, Germany
Dr. Marco Bink, Plant Research International, Wageningen University, The Netherlands
Associate professor, Bernt Guldbrandtsen (formand), Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus Universitet
Dr. Luc L. Janss, Institut for Molekylærbiologi og Genetik - Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Aarhus Universitet
Medvejledere:
Professor Just Jensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik - Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning
Seniorforsker Torben Asp, Institut for Molekylærbiologi og Genetik - Afgrødegenetik og Bioteknologi, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn på Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.