Roos Zaalberg: Fra infrarødt lys til køers genom - Afdækning af den genetiske arkitektur ved fouriertransformation af infrarøde mælkespektre

Ph.d.-forsvar, fredag den 12. april 2019. Roos Zaalberg

Roos Zaalberg

I løbet af sine ph.d.-studier har Roos Zaalberg undersøgt genetikken bag fouriertransformationer af infrarøde mælkespektre hos to danske malkekvægbestande. Infrarød spektralanalyse af mælk er en udbredt metode til at bestemme mælkens sammensætning og udmærker sig ved at være en enkel og billig procedure, der giver nøjagtige resultater. Genetiske studier har afdækket dele af det genetiske grundlag for infrarøde mælkespektre, men der er fortsat ubesvarede spørgsmål om eksempelvis variationer mellem de forskellige kvægracer.

Konklusionerne i dette ph.d.-forsvar bidrager til vores grundlæggende viden om genetikken bag infrarøde mælkespektre hos to danske malkekvægbestande.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning (QGG), Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 12. april 2019 kl. 12.00
Sted: Auditoriet, AU Foulum, Blichers Alle 20, 8830 Tjele
Afhandlingens titel: Genetic analysis of Fourier transform infrared milk spectra in Danish dairy cattle
Kontaktinfo: Roos Zaalberg, e-mail: roos.zaalberg@mbg.au.dk, tlf.: +45 93888224