Setegn Worku Alemu: Sociale genetiske effekter hos dyr holdt i grupper

Ph.d.-forsvar, onsdag den 3. juni 2015. Setegn Worku Alemu.

Setegn Worku Alemu

Setegn har i sit ph.d.-projekt undersøgt sociale interaktioner mellem dyr, der er holdt i grupper. Sociale interaktioner kan være med til at reducere dyrs produktivitet og velfærd. Eksempelvis kan sociale interaktioner medføre problemer med bidemærker hos mink, som er holdt i grupper, og kannibalisme hos fjerkræ. I denne ph.d.-afhandling undersøgte Setegn om inkludering af sociale interaktioner og den genetiske baggrund for disse i forbindelse med genetisk selektion kan reducere bidemærker hos mink holdt i grupper. Han så endvidere på om genomisk selektion kan anvendes til at øge respons på selektion for overlevelse i æglæggende høns, der udviser kannibalistisk adfærd. Resultaterne viser, at de såkaldte sociale genetiske effekter bidrager til en betydelig del af den arvbare variation. Inkludering af sociale genetiske effekter i avlsværdivurdering vil kunne øge reduktionen i forekomst af bidemærker hos mink holdt i grupper, samt øge reduktion af kannibalistisk adfærd hos brune æglæggere. De opnåede resultater indikerer, at der er gode muligheder for at producere mink med et lavt niveau af bidemærker samt at udvikle æglæggere der viser en lille grad af kannibalisme.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylær Biologi and Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet og Wageningen Institute of Animal Sciences (WIAS), Wageningen University.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 3. juni 2015, kl. 11.00
Sted: Aula, Bygning 362, Wageningen Universitet, Generaal Foulkesweg 1, 6703 BG Wageningen
Afhandlingens titel: Social genetic effects in group- housed animals
Kontaktinfo: Setegn Worku Alemu, e-mail: setegnw.alemu@mbg.au.dk, tlf.: 7149 3621
Professor Dr Marc Naguib, Behavioural Ecology Group, Wageningen University, Holland
Professor Dr Erling Strandberg, Department of Animal Breeding and Genetics, Swedish University of Agricultural Sciences, Uppsala, Sverige
Professor Dr Just Jensen (formand), Institut for Molekylær Biologi and Genetik, Aarhus Universitet
Forskningsleder Dr Gerard A. Albers, Hendrix Genetics, Boxmeer, Holland
Hovedvejleder:
Senior forsker Luc Janss, Institut for Molekylær Biologi and Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor Piter Bijma, Animal Breeding and Genetics Group, Wageningen University
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.