Agnieszka Jendroszek: Co-evolution af en serine protease, dets protein substrat og serpin inhibitorer

Ph.d.-forsvar, fredag den 27. maj 2016. Agnieszka Jendroszek.

Agnieszka Jendroszek

Urokinase-type plasminogen aktiveringssystemet består af urokinase-type plasminogen aktivator (uPA), som katalyserer aktiveringen af plasminogen. Genereret plasmin kan nedbryde ekstracellulær matrix komponenter, hvilket promoverer cellemigration. Aktiviteten af uPA er kontrolleret af den hurtigtvirkende inhibitor, plasminogen aktivator inhibitor-1 (PAI-1). Grundet relevansen for mennesker, er systemet velstuderet i pattedyr, men systemet er ikke afdækket i non-mammalia arter.

Gennem sine studier har Agnieszka Jendroszek fokuseret på evolutionen af urokinase-type plasminogen aktiverings systemet. Hun har fundet at interface residues af uPA, PAI-1 og plasminogen co-varierer hos vertebrater og at de er vigtige determinanter for arts specificiteten i både humane og zebrafisk proteiner. Disse resultater giver ikke kun en indsigt i plasminogen aktiveringssystemet af non-mammalia, men biddrager også til forståelsen af hvordan systemets komponenter er udviklet i fællesskab for at bibeholde deres funktioner.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den Ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 27. maj 2016, kl. 11.15
Sted: Bygning 1252, lokale 204, Eduard Biermann Auditoriet, Søauditorierne, Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Co-evolution of a serine protease, its protein substrate and its serpin inhibitor
Kontaktinfo: Agnieszka Jendroszek, e-mail: agnijen@mbg.au.dk, tlf.: +45 52709965
Professor Simon Lovell, Faculty of Life Sciences, University of Manchester, United Kingdom
Professor Michael Toft Overgaard, Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet, Danmark.
Lektor Ernst-Martin Fuchtbauer (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Professor Peter Andre Andreasen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Lektor Jan Kristian Jensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, building 1520, rooms 128-134, 8000 Aarhus C.