Anna Dippel Lande: Dynein kompleksets rolle når celler begår selvmord

Ph.d.-forsvar, mandag den 18. august 2014. Cand.scient. Anna Dippel Lande.

Anna Dippel Lande

I løbet af sit Ph.d.-studium har cand.scient. Anna Dippel Lande forsket i Dynein – et stort proteinkompleks der findes i alle kroppens celler og bevæger sig rundt på cellens cytoskelet. Anna Dippel Lande har vist, at Dynein er nødvendig for programmeret kønscelledød. Anna har anvendt rundormen C. elegans som modelorganisme. I orme såvel som i mennesker bliver langt hovedparten af de kvindelige kønsceller elimineret ved programmeret celledød inden overgangsalderen. De opnåede forskningsresultater bidrager til forståelse af, hvordan og hvilke kønsceller der udvælges til denne eliminering.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tid: Mandag den 18. august 2014, kl. 13.00
Sted: Bygning 1531, lokale 215, Auditorium D3, Institut for Matematik, Ny Munkegade 116, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Structural Studies of Neuroligand Interaction with the Sorting Receptors Sortilin and SorLA & Novel Role of the Dynein Complex in Germline Apoptosis in C. elegans
Kontaktinfo: Anna Dippel Lande, email: adl@mb.au.dk, tlf.: 40937906
Lektor Malene Hansen, Sanford-Burnham Medical Research Institute, La Jolla, CA, USA
Professor Jette Sandholm Kastrup, Department of Drug Design and Pharmacology, Københavns Universitet, Danmark
Professor Anni H Andersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Lektor Ernst-Martin Füchtbauer, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Lektor Anders Olsen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Lektor Søren S. Thirup, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.