Aoxing Liu: Genetisk evaluering og detektering af de kvantitative karakterloci for malkekøers fertilitetstræk

Ph.d.-forsvar, Tirsdag den 23. oktober 2018. Aoxing Liu.

Aoxing Liu

Et almindeligt forekommende træk hos højtydende malkekøer er en kraftigt nedsat fertilitet, hvilket har medført såvel økonomiske tab som øget belastning af miljøet. I løbet af sine ph.d.-studier har Aoxing Liu gennemført en omfattende undersøgelse af fertilitetstrækkene hos malkekøer i kinesiske og skandinaviske bestande, herunder estimering af de genetiske parametre, detektering af de kvantitative karakterloci, imputation af genotyper, konventionel genetisk og genomisk evaluering samt undersøgelse af genotype i forhold til miljøinteraktion. Resultaterne af dette ph.d.-projekt vil kunne hjælpe os til at opnå en øget forståelse af de biologiske forhold, som ligger til grund for køers fertilitetstræk, samt sikre en genetisk forbedring af fertilitetstrækkene hos moderne malkekvægbestande.

Ph.d.-studierne er gennemført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, og National Engineering Laboratory for Animal Breeding, College of Animal Science and Technology, China Agricultural University, Kina.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag den 23. oktober 2018 kl. 9.00
Sted: Meeting room 4, College of Animal Science and Technology, China Agricultural University, Kina

Afhandlingens titel: Improvement of genetic evaluation and detection of quantitative trait loci for female fertility traits in dairy cattle
Kontaktinfo: Aoxing Liu, e-mail: aoxing.liu@mbg.au.dk

Professor Pekka Uimari, Department of Agricultural Sciences, University of Helsinki, Finland
Professor Yuchun Pan, Department of Animal Science, Shanghai Jiao Tong University, Kina
Professor Yan Fu, College of Animal Sciences, Zhejiang University, Kina
Professor Ning Yang, College of Animal Science and Technology, China Agricultural University, Kina
Lektor Knud Larsen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet (formand)

Hovedvejledere:
Seniorforsker Guosheng Su, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Professor Yachun Wang, College of Animal Science and Technology, China Agricultural University, Kina

Medvejleder:
Professor Mogens Sandø Lund, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet

Sprog:

Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk Forsvaret er offentligt. Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.