Bijayalaxmi Swain: Hæmmende GABAergisk signalering former frugtfluens frieri-motoriske adfærd

Ph.d.-forsvar, onsdag den 31. maj 2023, Bijayalaxmi Swain

Bijayalaxmi Swain

Under sine Ph.D. studier undersøgte Bijayalaxmi Swain rollen af den inhibitoriske neurotransmitter GABA (γ-Aminobutansyre) i den mandlige Drosophila melanogasters (bananflues) parringsadfærd. Hanbananfluen udviser parringsadfærd, som involverer flere sekventielle trin, for at tiltrække en hunflue til parringen. Et af disse trin er den såkaldte parringssang som synges ved ensidig vingevibration. Sangen er struktureret og består af to hovedkomponenter: puls- og sinussang. Denne sang bruges bl.a. af hjerneforskere til at undersøge de regulatorer der er involveret i det neuronale sangkredsløb. Bijayalaxmi Swain undersøgte effekten på parringsadfærden, når man fjerner GABA-styret hæmning specifikt i neuroner der udtrykker det kønsspecifikke protein Fruitless (fru). Fruitless er en vigtig regulator af hanspecifik adfærd.

Hendes forskning viste, at specifik udtømning af signalkomponenter i GABA-systemet i mandlige Fruitless neuroner ændrer parringssangen markant. Den ændrede sang kan ikke genkendes af hunnen, hvilket fører til mislykkede parringsforsøg. Forskningsresultaterne viste, at præcis GABAergisk hæmning regulerer parringssangmønste.

Ph.D. studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Det Naturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: onsdag, 31 Maj 2023 kl 13:00
Sted: Bygning 1870, lokale 816, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Universitetsbyen 81, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: GABAergisk signalering former flere aspekter af Drosophila frierimotorisk adfærd

Kontaktinfo: Bijayalaxmi Swain, e-mail: bijis@mbg.au.dk, tlf.: +45 52754677

Maria Luísa Vasconcelos, PhD, Champalimaund Foundation, Lisbon, Portugal

Associate Professor Kenneth Veland Halberg, Department of Biology, University of Copenhagen, Denmark

Professor Ditlev Egeskov Brodersen (forperson), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus University, Denmark

Professor Poul Nissen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Associate Professor Anne von Philipsborn, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt. Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS)
Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.