Dennis Berg Holt: Undersøgelse af den bakterielle rodsymbiose i bælgplanter - små RNAer involveret i infektion og rodknolddannelse

Ph.d.-forsvar, tirsdag d. 16. december 2014, Dennis Berg Holt

Dennis Berg Holt

Bælgplanter har evnen til at interagere med rhizobium-bakterier og danne kvælstoffikserende rodknolde, hvilket gør dem uafhængige af den jordbundne kvælstof. Små RNA molekyler, inklusiv mikro-RNAer (miRNAer), har vist sig at være vigtige faktorer i en plantes reaktion på mikrobielle interaktioner.

Min forskning identificerer og karakteriserer små RNAer som potentielt er involveret i symbiose og rodknolddannelse hos bælgplanten Lotus japonicus med dets bakterielle symbionter.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Centre for Carbohydrate Recognition and Signalling (CARB), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag d. 16. december 2014
Sted: Bygning 1252, rum 204, Eduard Biermann Auditorium, Bartholins Allé 3, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Small RNAs involved in bacterial root symbiosis in Lotus japonicus
Kontaktinfo: Dennis Berg Holt, e-mail: dennis@mbg.au.dk, tlf: +45 51218925
Professor Franziska Krajinski, Max Planck Research Group, Max Planck Institute of Molecular Plant Physiology, Potsdam, Tyskland.
Lektor Peter Brodersen, Biologisk Institut, Københavns Universitet, Danmark.
Professor Claus Oxvig (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet.

Hovedvejleder: Professor Jens Stougaard, Centre for Carbohydrate Recognition and Signalling, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet.
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Promotoraktivitet af et miRNA-gen analyseret i dette studie.

Eksempel på et miRNA som opreguleres af bakteriel infektion i Lotus rødder og rodknolde. Vævssnit af en umoden rodknold ni dage efter infektion med rhizobial bakterier der udtrykker et rødt fluorescerende protein. Grøn fluorescens viser miRNA-genets promoteraktivitet, som udtrykker et cellekerne-lokaliserende grønt fluorescerende protein.