Dovilė Janulienė: Proteiner i hjernen – Strukturelle undersøgelser af Sortilin og Progranulin

Ph.d.-forsvar, fredag 20. februar 2015. Dovil? Janulien?.

Dovil? Janulien?

I løbet af sit phd studie har Dovile Januliene undersøgt proteiner I hjernen, der er knyttet til en række sygdomme bl.a. frontotemporal lobar demens (FTLD). Næst efter Alzheimers sygdom er FTLD den hyppigste demens sygdom. Hoved årsagen til FTLD er mangel på proteinet progranulin. Mængden af progranulin er kontrolleret af FTLD receptoren sortilin. Dovile Januliene har undersøgt de to proteiners tre dimensionale struktur og hvorledes de to proteiner vekselvirker med hinanden. Hendes resultater forklarer den molekylære basis for dannelse af sortilin-progranulin komplekset, hvilket kan finde anvendelse I forbindelse med rationelt lægemiddel design.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Strukturel Biologi, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende

Tid: Fredag 20. februar 2015, kl. 13.00
Sted: Bygning 3130, lokale 303, Gustav Wieds Vej 10, 8000 Aarhus C, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Structural studies of the Vps10p-domain receptors and their complexes
Kontaktinfo: Dovil? Janulien?, e-mail: dovile@mbg.au.dk, tel.: +4550293116
Dr. Guido Hermey, Institute for Molecular and Cellular Cognition (IMCC), Center for Molecular Neurobiology (ZMNH), University Medical Center Hamburg-Eppendorf (UKE), Germany
Professor Jette Sandholm Jensen Kastrup, Department of Drug Design and Pharmacology, Biostructural Research, Faculty of Health and Medical Sciences, University of Copenhagen
Lektor Ditlev Egeskov Brodersen (formand), Center for Strukturel Biologi, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet
Lektor Søren Skou Thirup, MIND, Center for Strukturel Biologi, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.