Henriette Pasgaard Bertelsen: Detektion af genetisk variation relateret til mælkens koaguleringsegenskaber

Ph.d.-forsvar, Onsdag den 10. September 2014. Henriette Pasgaard Bertelsen.

Henriette Pasgaard Bertelsen

Henriette Pasgaard Bertelsen har gennem hendes Ph.d. studier undersøgt mælks koaguleringsegenskaber, ved at kigge på de genetiske varianter af de primære mælkeproteiner, samt undersøge en eventuel indflydelse fra andre gener. Koagulering af mælk har en central rolle i fremstillingen af ost og er derfor meget vigtig for mejeribranchen og det giver helt nye muligheder for fremtidige avlsprogrammer hvis den genetiske baggrund for mælkens koagulering kan identificeres.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tid: Onsdag den 10. September 2014, kl. 10.00
Sted: Auditoriet, AU Foulum
Afhandlingens titel: Genetic variation in genes affecting milk composition and quality
Kontaktinfo: Henriette Pasgaard Bertelsen, e-mail: Henriette.Pasgaard@agrsci.dk
Lektor Kåre Lehmann Nielsen, Institut for Kemi og Bioteknologi Ålborg Universitet
Research Scientist Anna-Maria Tyrisevä, Biotechnology and Food Research, Genetics Research, MTT, Finland
Lektor Bo Thomsen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Professor Christian Bendixen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor Frank Panitz Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.