International topforsker flytter til Aarhus Universitet for at forske i proteinmodifikationer

Med en bevilling på 50 mio. kr. i form af et såkaldt Laureate Research Grant fra Novo Nordisk Fonden flytter professor Daan van Aalten sin forskningsgruppe fra University of Dundee til Institut for Molekylærbiologi og Genetik, hvor han tiltræder som professor og får til huse i de spritnye laboratorier i Universitetsbyen fra 1. juni 2022.

Daan van Aalten (foto: gre.dundee.ac.uk)

Proteiner er "molekylære maskiner", der regulerer alle processer i den menneskelige celle. Proteiner kan modificeres ved hjælp af molekylære kontakter, så deres funktioner hurtigt kan tændes eller slukkes. Van Aalten-gruppen studerer en sådan modifikation, kaldet O-GlcNAcylation. For nyligt har gruppen opdaget patienter med intellektuelle handicap, der mangler denne modifikation, hvilket tyder på, at den er afgørende for korrekt udvikling af nervesystemet under graviditeten. Van Aaltens forskergruppe vil bruge NNF Laureate Research Grant til at forstå, hvordan og hvorfor O-GlcNAcylering er afgørende for udvikling af nervesystemet, med opdagelser der kan føre til behandling af denne gruppe patienter.

Institutleder Erik Østergaard Jensen udtaler: ”Vi glæder os meget til at byde professor Daan van Aalten og hans forskergruppe velkommen til instituttet. Daan har gennem årene formået at etablere sig som en international ekspert inden for proteinmodifikationer med virkning på embryonal udvikling og neurodegenerative sygdomme.

"Hans forskning dækker forskellige teknologier, lige fra kemi, strukturel biologi, massespektrometri, cellebiologi og modeldyr. Gruppen vil derfor være godt positioneret til at samarbejde bredt på vores institut og på de naturvidenskabelige og sundhedsfaglige fakulteter med potentiel synergi for de relevante forskningsgrupper. Den generøse finansiering fra Novo Nordisk Fonden vil give van Aaltens gruppe mulighed for hurtigt at etablere et stærkt fodfæste for at opfylde sine ambitiøse forskningsmål,” slutter Erik Østergaard Jensen.

Daan van Aaltens forskerkarriere

Daan van Aalten kommer oprindeligt fra Holland, hvor han tog sin B.Sc. i kemi fra University of Nijmegen, efterfulgt af en ph.d. i biokemi/biocomputing ved University of Leeds. Efter arbejde som postdoc i strukturel biologi på Cold Spring Harbor Laboratory, på et EMBO Long Term Fellowship og University of Oulu, Finland, etablerede han sin gruppe ved University of Dundee med hjælp fra et Wellcome Trust Career Development og Lister Fellowship med et forskningsprojekt med fokus på området molekylær og cellulær glykobiologi.

Om the Laureate Research Grant

Fonden uddeler 7-årige Laureate Research Grants til førende internationale forskere, der ønsker at etablere en forskningsgruppe i Danmark. Hver bevilling på op til 50 mio. kr. er en rammebevilling, der dækker drift, løn og forskningsudstyr over syv år. Bevillingerne kan forlænges med yderligere syv år på baggrund af en ny ansøgning og en evaluering af projektet i det sjette år.

Institutleder Erik Østergaard Jensen
Institut for Molekylærbiologi og Genetik