Jesper Foged Havelund: Nedbrydningsprodukter fra proteiner som stress signalmolekyler?

Ph.d.-forsvar, torsdag den 5. marts 2015. Jesper Foged Havelund.

Jesper Foged Havelund

Alle former for stress fører generelt til en øget dannelse af reaktive oxygenforbindelser (ROS) i cellen. ROS kan reagere med og beskadige cellulære komponenter såsom proteiner. Under stress kan ROS-nedbrydende enzymer blive overvældet, hvorved ROS akkumulerer, og det kan føre til øget skade. For at undgå dette, udløser en endnu ukendt signaloverførsel et gen-udtryk, som hjælper med til at opretholde homeostase gennem øget antioxidativ aktivitet og anden metabolisk tilpasning.

I løbet af sit studie har Jesper F. Havelund undersøgt hypotesen, at oxiderede peptider, nedbrydningsprodukter af oxidativt beskadigede proteiner, fungerer som specifikke ROS signaleringsmolekyler fra mitokondrier til cellekernen. Han anvendte plantemitokondrier som modelorganisme og massespektrometri som det primære analytiske redskab til at karakterisere de mitokodrielle proteiner og identificere de peptider, som bliver udskilt grundet oxidativt stress. Derudover udviklede han en metode til at analysere oxidatvivt beskadiget proteiner, hvilket førte til identifikation af mange forskellige beskadigede produkter.

Jesper F. Havelunds resultater bidrager til forståelsen af hvorledes oxidativt stress fører til beskadigelse af proteiner, og hvordan nedbrydningsprodukter fra proteiner muligvis anvendes som signalmolekyler for oxidativt stress.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 5. marts 2015, kl. 13.00
Sted: Auditoriet, Aarhus Universitet Flakkebjerg, Forsøgsvej 1, 4200 Slagelse
Afhandlingens titel: The plant mitochondrial proteome and its oxidative stress response
Kontaktinfo: Jesper F. Havelund, e-mail: jesper.havelund@mbg.au.dk, tlf.: 6133 6032
Professor, David Macherel, IRHS, Université d’Angers, Frankrig
Associate Professor, Per Hägglund, Institut for Systembiologi, Danmarks Tekniske Universitet
Associate Professor, Søren Borg (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Associate professor Ian Max Møller, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Professor Ole N. Jensen, Institut for Biokemi og Molekylærbiologi, Syddansk Universitet
Projektkoordinator:
Ph.d. Adelina Rogowska-Wrzesinska, Institut for Biokemi og Molekylærbiologi, Syddansk Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.