Jonas Lindholt Gregersen: Undersøgelse a pattedyrs natrium-kaliumpumper gennem kardiotonisk steroidinteraktioner og nanodiscs

Ph.d.-forsvar, mandag den 26. januar 2015. Jonas Lindholt Gregersen.

Jonas Lindholt Gregersen

I løbet af sit ph.d.-studium har cand. scient. Jonas Lindholt Gregersen forsket i natrium-kaliumpumpen, et protein der findes i alle pattedyrs celler. Pumpen findes i plasma membranen og opretholder saltkoncentrationer ved at transportere natrium ioner ud og kalium ioner ind i cellen. Jonas Lindholt Gregersens studier var todelt og omhandlede 1) undersøgelse af natrium-kaliumpumpens interaktion med kardiotoniske steroider, og 2) rekonstruering af natrium-kaliumpumpen i såkaldte nanodiscs, et alsidigt værktøj til studier af membranproteiner.

Studiet bidrager til bedre strukturelforståelse af interaktionen mellem natrium-kaliumpumpen og kardiotoniske steroider og giver en metode til videre forskning ved brug af nanodiscs, bade funktionelt og strukturelt.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 26. januar 2015, kl. 14.15
Sted: Bygning 1593, lokale 012, iNANO Auditorium, Institut for iNANO, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Characterisation of the Mammalian Na+, K+-ATPase – Cardiotonic steroid interaction and nanodisc reconstitution
Kontaktinfo: Jonas Lindholt Gregersen, e-mail: lindholt@post.au.dk
Lektor Nanna Macaulay, Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, Københavns Universitet
Professor Karl-Peter Hopfner, Department of Biochemistry, LMU University of Münich
Professor Claus Oxvig, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet (chair)
Professor Poul Nissen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor Natalya U. Fedosova, Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.