Kira Gysel: Er du min ven? - Bælgplanter genkender deres bakterielle symbionter med specifikke molekylære signaler

Ph.d.-forsvar, fredag den 21. august 2015. Kira Gysel.

Kira Gysel

Når bælgplanter dyrkes under kvælstoffattige betingelser, indgår de i symbiotisk kvælstoffiksering med jordbakterier. Når symbionten genkendes, danner bælgplanten symbiotiske organer, rodknolde. Bakterierne koloniserer rodknoldene, fikserer kvælstof fra atmosfæren og leverer den til planten. På den måde kræver bælgplanten mindre kunstgødning. For at undgå infektion med potentielt farlige mikrober i stedet for symbionten, skelner bælgplanterne meget omhyggeligt mellem venner og fjender.

Kira Gysel har undersøgt den initielle genkendelse af rhizobielle bakterier hos receptorproteiner fra bælgplanter. Ved brug af biokemiske metoder og røntgenkrystallografi har hun øget forståelsen af denne meget specifikke process, især hvordan bælgplanter genkender den korrekte symbiont. Derudover har hun vist en plantereceptors direkte genkendelse af det bakterielle exopolysaccharid.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 21. august 2015, kl. 13.00
Sted: Bygning 1252 lokale 310, Jeppe Vontilius Auditoriet, Søauditorierne, Aarhus Universitet, Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Insights into the Ligand Perception Mechanism of LysM Receptor Kinase Ectodomains
Kontaktinfo: Kira Gysel, e-mail: kira@mbg.au.dk, tlf: 87154938, mobil: 81611682
Professor Thorsten Nürnberger, ZMBP – Plant Biochemistry, Universität Tübingen, Tyskland
Senior forsker René Jørgensen, Mikrobiologi og Infektionskontrol, Statens Serum Institut
Lektor Ditlev Brodersen, Institut for Molekylær Biologi and Genetik, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:

Lektor Søren Thirup, Institut for Molekylær Biologi and Genetik, Aarhus Universitet
Medvejledere:
Professor Jens Stougaard, Institut for Molekylær Biologi and Genetik, Aarhus Universitet
Dr. Mickaël Blaise, Centre d’études d’agents Pathogènes et Biotechnologies pour la Santé, Université de Montpellier, Frankrig
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.