Nanna Hellum Nielsen: Implementering af markørassisteret selektion og vævskultur i hvedeforædling

Ph.d.-forsvar, mandag den 22. september 2024. Nanna Hellum Nielsen

Nanna Hellum Nielsen
Image of the embryos developed from wheat microspore culture.

I løbet af projektet detekterede Nanna Hellum Nielsen kromosomregioner, som associerede med flere vigtige egenskaber i hvede: vævskultur respons, skridnings tidspunkt, tolerance imod spiring i aks samt meldug-, gulrust- og brunrustresistens. Mikrosporekultur er en teknik, som kan spare betydelig tid i forædlingsprocessen. Projektet blev udført som en erhvervs-ph.d., og formålet var at undersøge muligheden for at implementere mikrosporekultur i Nordic Seed’s hvedeforædlings program.

Resultaterne indikerer, at en genetisk forbedring er nødvendig for at implementere mikrosporeteknikken i hvedeforædlingen. Projektet foreslår derudover kromosomregioner, som kan bruges i markørassisteret selektion af sorter med høj respons i mikrosporekultur.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tid: Mandag den 22. september 2014, kl. 13.15
Sted: Mødelokale 2, AU Konference Center, Fredrik Nielsens Vej 4, Aarhus C, Aarhus University
Afhandlingens titel: Optimization of wheat microspore culture protocol and detection of chromosomal regions assoated with microspore culture response, heading date, pre-harvest sprouting tolerance and resistance to powdery mildew, yellow rust and brown rust in wheat (Triticum aestivum L.)
kontaktinfo: Nanna Hellum Nielsen, e-mail: nhni@nordicseed.com, tlf.: +45 28950070
Professor Dr. Volker Mohler, Institute for Crop Science and Plant Breeding, Technische Universitat München, Bavarian State Research Center for Agriculture (LfL). Germany
Dr. Thomas Didion, DLF-TRIFOLIUM, Dansk Planteforædling, Denmark
Associate professor, Ernst-Martin Füchtbauer (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.
Professor Jens Stougaard, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Medvejledere:
Postdoc Stig Uggerhøj Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.
Breeding Manager Ahmed Jahoor, Nordic Seed A/S
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.